Forum Komunitas pecinta koleksi jadul

ingin bergabung dengan elrakyat.tk klik pendaftaran. jika anda sudah pernah mendaftar silakan login. jangan lupa ajak kawan-kawanmu ke mari , dan jadilah top poster di forum kita

Join the forum, it's quick and easy

Forum Komunitas pecinta koleksi jadul

ingin bergabung dengan elrakyat.tk klik pendaftaran. jika anda sudah pernah mendaftar silakan login. jangan lupa ajak kawan-kawanmu ke mari , dan jadilah top poster di forum kita

Forum Komunitas pecinta koleksi jadul

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Forum Komunitas pecinta koleksi jadul

salah satu forum terbesar tempat kita bernostalgia

Login

Lupa password?

Our traffic

info rakyat

Sun Oct 31, 2010 9:05 pm by admin

---------------
PEMBERITAHUAN....

SF ZONA RELIGI SEKARANG KAMI PINDAH KE [You must be registered and logged in to see this link.] ANDA BISA BERPARTISIPASI DAN MENJADI MODERATOR SESUAI PERMINTAAN ANDA DENGAN REQUEST VIA SMS NO ADMIN 081945520865


Sekilas Info

Sun Jun 27, 2010 2:44 pm by admin

kabar gembira, forum lentera-rakyat mulai hari ini juga bisa diakses melalui [You must be registered and logged in to see this link.]


    hadits tentang berjabat tangan

    kutubuku
    kutubuku
    Mega Ultimate Member


    Zodiac : Virgo Jumlah posting : 297
    Join date : 18.06.10
    Age : 36
    Lokasi : rahasia

    hadits tentang berjabat tangan Empty hadits tentang berjabat tangan

    Post by kutubuku Thu Jun 24, 2010 5:07 pm

    HADIS BERJABAT TANGAN, MUSALSAL MUSAFAHAH:
    KRITIKAN RIWAYAH DAN DIRAYAH

    Ulasan dari Pusat Pengajian Al-Quran Darul Kautsar

    Akhir-akhir ini, tersebar di dalam masyarakat kita sebuah hadis
    yang didakwa diriwayatkan dengan cara yang istimewa iaitu setiap
    perawi akan menyampaikan hadis seperti mana yang diterima.
    Hadis itu berbunyi “Sesiapa yang berjabat tangan denganku atau
    berjabat tangan dengan orang yang berjabat tangan denganku
    maka akan memasuki syurga.” Seperti kandungan matannya,
    periwayatan ini dilakukan dengan cara berjabat tangan iaitu setiap
    daripada perawi akan berjabat tangan lalu membacakan matan ini.

    Ada beberapa perkara yang perlu diletakkan di hadapan bagi
    menilai kedudukan hadis yang didakwa atas nama Rasulullah s.a.w.
    Pertama, kandungan matan mesti diperiksa terlebih dahulu bagi
    memastikan ia selaras dengan ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis
    sahih yang lain serta prinsip-prinsip Islam. Kedua, jika
    kandungannya bercanggah maka ia harus diketepikan dan tidak
    mempunyai sebarang nilai. Ketiga, jika ia menepati atau termasuk
    di bawah prinsip-prinsip Islam maka para perawinya perlu dinilai
    untuk menentukan kesahihannya. Kaedah ini lebih dikenali sebagai
    Usul Dirayah dan Usul Riwayah.

    Apabila kita melihat kepada hadis berjabat tangan ini, kita
    mendapati ianya mempunyai beberapa ciri hadis maudhu` sebagai
    yang telah dijelaskan oleh ulama hadis seperti Hafiz al-Sakhawi, al-
    Suyuti, Ibn al-Qayyim, Ibn al-Jauzi, Al- al-Qari dan lain-lain.

    Tanda-tanda maudhu` ialah:

    Pertama, bercanggah dengan ayat al-Quran:

    “Allah s.w.t. berfirman, maksudnya: Sesiapa yang mengerjakan
    amal-amal soleh, baik lelaki mahupun wanita dalam keadaan
    mereka beriman, maka mereka itu masuk ke dalam syurga dan
    mereka tidak akan dianiaya walaupun sedikit.” Surah al-Nisa’: 124.

    Ayat ini dengan tegas mensyaratkan pentingnya keimanan dan
    amalan soleh untuk melayakkan diri ke syurga bukan semata-mata
    berjabat tangan. Begitu juga Allah menempelak golongan Musyrikin
    yang mempersoalkan urusan mengadap kiblat:

    “Bukanlah menghadap wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu
    kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman
    dengan Allah, hari Akhirat, malaikat-malaikat…..” Surah al-Baqarah: 177.

    Kedua, bercanggah dengan prinsip dalam Islam. Jaminan untuk
    masuk syurga mestilah dengan mengakui tauhid kepada Allah dan
    beramal soleh. Sedangkan mengikut riwayat batil ini semata-mata
    berjabat tangan sudah layak memasuki syurga.

    Apakah pereka hadis ini memahami dengan sejelas-jelasnya hakikat
    berjabat tangan dengan Rasulullah s.a.w. Apakah sahabat yang
    berjabat tangan dengan baginda berpada dengan perbuatan yang
    ringkas ini lalu duduk menanti untuk memasuki syurga. Tidakkah
    apabila para sahabat berjabat tangan dengan Rasulullah s.a.w.
    bererti mereka berjanji untuk taat kepada Allah dan Rasul-Nya dan
    memberi sumpah setia untuk berjuang mempertahankan Islam.

    Ciri hadis maudhu` ketiga yang terdapat di dalam riwayat
    musafahah ini ialah menjanjikan ganjaran yang besar-besar kerana
    perbuatan yang tidak seberapa. Berjabat tangan adalah perbuatan
    begitu ringkas dan kecil sehingga mendapat jaminan yang begitu
    besar.

    Selain itu, hadis ini tidak terkenal di zaman sahabat dan Tabi`in.
    Sekian ramai para sahabat yang paling banyak meriwayatkan hadis
    daripada Rasulullah s.a.w. seperti Abu Hurairah, Aishah, Ibn Umar
    dan Ibn Abbas tidak meriwayatkan hadis ini. Oleh itu kita
    mengatakan hadis amat ganjil.

    Al-Muammar yang satu-satu sahabat yang meriwayatkan hadis
    musafahah ini, hanya meriwayatkan hadis ini sahaja atau beberapa
    hadis lain yang tidak dikenali. Begitu juga perlu diambilkira, hadis
    ini tidak terdapat di dalam kitab-kitab hadis yang muktabar seperi
    Jami`, Sunan, Zawaid atau Musnad. Persoalannya, Di manakah
    letaknya hadis ini selama ini dan mengapa sekarang baru
    dipopularkan? Siapakah Muammar yang menjadi punca atau
    masdar kepada hadis ini?

    Hafiz Ibn Hajar memutuskan bahawa tiada perawi yang dikatakan
    sebagai al-Muammar itu. Ia hanyalah ciptaan para pereka-pereka
    hadis. Malah al-Suyuti mengatakan Mu`ammar itu seorang
    pendusta dan dajjal, hadis batil dan tidak halal meriwayatkannya.
    (Abd al-Fattah Abu Ghuddah, Ta`liq Zafar al-Amani, hal. 275)

    Kebanyakan hadis musalsal adalah tidak sahih. Bahkan menurut
    Imam al-Zahabi kebanyakannya adalah palsu kerana pendustaan
    yang dilakukan oleh para perawinya. (lihat al-Zahabi, al-Muqizah,
    hal. 44).
    Walaupun sesetengah ulama menyebutkan hadis ini di dalam kitab
    mereka itu tidak menunjukkan bahawa hadis itu boleh diterima
    sebulat-bulatnya tanpa usul periksa. Umpamanya Shah Waliyullah
    al-Dahlawi ada menyebutkan hadis ini di dalam kitabnya al-Fadhl
    al-Mubin Fi al-Musalsal Min Hadith al-Nabi al-Amin. Ini tidaklah
    bermakna beliau mengatakan hadis itu boleh diamalkan dan
    dipegang. Sebagai pengarang, beliau hanya mengumpulkan hadis
    tersebut dengan sanadnya dan masih lagi tertakluk kepada kaedah
    penerimaan dan kritikan hadis. Hal ini sememangnya lumrah dalam
    penulisan kitab-kitab hadis yang mengumpulkan pelbagai jenis
    hadis yang tidak dinyatakan statusnya. Sebagai contoh, Imam al-
    Bukhari tidak beriltizam untuk mengeluarkan hadis-hadis sahih
    sahaja di dalam kitab-kitabnya yang lain seperti dalam Juz Raf` al-
    Yadain, al-Qira’ah Khlfa al-Imam dan kitab-kitab lain selain dari
    Sahih al-Bukhari. Begitu juga terdapat juga hadis maudhu` di
    dalam Sunan al-Tirmizi dan Sunan Ibn Majah. Tugas mereka ialah
    mencatatkan hadis-hadis yang sampai kepada mereka dengan
    sanad-sanadnya. Terserah kepada ulama hadis untuk menilai
    kedudukannya. Ini bermakna kewujudan hadis-hadis tersebut tidak
    boleh disebarkan untuk orang ramai tetapi hanya untuk tujuan
    dokumentasi bagi ulama hadis sahaja.

    Shah Waliyullah sendiri menyebutkan hal ini setelah
    membincangkan kelas-kelas kitab hadis. Kata beliau:

    “Kitab-kitab hadis yang berada pada kelas ketiga iaitu Masanid,
    Jawami` dan Musannafat yang ditulis sebelum dan selepas zaman
    Imam al-Bukhari dan Muslim yang menghimpunkan hadis sahih,
    hasan, dhaif, ma`ruf, gharib, syazz, munkar, khata’, sowab, thabit
    dan maqlub serta tidak terkenal di kalangan ulama hadis.” (Hujjah
    Allah al-Balighah, jil. 1, hal. 134)

    Kemudian beliau menyebutkan kedudukan kitab-kitab tersebut:
    “Tentang kitab-kitab kelas ketiga itu, maka hanya ulama yang
    mahir dan berautoriti yang menghafal nama-nama perawi dan
    penyakit-penyakit hadis sahaja yang layak untuk berinteraksi
    dengan hadis-hadis di dalamnya untuk tujuan beramal dan
    mengeluarkan pendapat berdasarkan kepadanya malah boleh juga
    untuk mutaba`ah dan syawahid.” (jil. 1,hal. 135)

    Begitu juga halnya dengan Imam al-Tabari yang mencatat segala
    jenis riwayat di dalam kitabnya Tarikh al-Muluk Wa al-Umam. Di
    muqaddimah tarikhnya itu, beliau menulis:

    “Hendaklah pembaca kitab kami ini mengetahui sesungguhnya
    pegangan saya bahawa setiap perkara yang saya sebutkan dalam
    kitab ini adalah mengikut syarat yang saya beriltizam dengannya iaitu meriwayatkan berita-berita sebagaimana ia telah diriwayatkan
    dan saya hanya menyebutkannya sahaja. Apa yang terkandung
    dalam kitab ini tentang sebahagian kisah orang yang terdahulu.
    Antara berita tersebut ada yang menyebabkan pembacanya merasa
    benci atau pendengar merasa jelik. Ini kerana dia tidak dapat
    menerimanya sebagai sesuatu yang benar atau sesuatu hakikat.
    Oleh itu, hendaklah dia mengetahui bahawa berita-berita tersebut
    bukan datang daripada kami, tetapi ia datang daripada orang yang
    menyampaikannya kepada kami. Dan kami hanya menyampaikan
    seperti yang dibawakan kepada kami.” (jil. 1, hal. Cool

    Kesahihan dari sudut matan dan sanad sangat penting kerana
    walaupun sanadnya sahih dengan rantaian perawi-perawi yang
    thiqah tetapi jika kandungan matan itu rapuh dan bercanggah
    dengan prinsip-prinsip dirayah maka ia tetap tidak sahih. Tidaklah
    menghairankan kerana sesiapa sahaja akan berani untuk mencipta
    satu kata-kata lalu dia meletakkan dengan sanad yang sahih hatta
    rantaian perawi-perawi emas bahawa ini adalah hadis Rasulullah
    s.a.w. Era periwayatan hadis secara bersanad telahpun berakhir.
    Hadis-hadis telah dibukukan sejak zaman imam-imam hadis lagi.
    Oleh itu sesiapa sahaja yang mendakwa sesuatu hadis yang ganjil
    yang tidak pernah diketahui oleh tokoh-tokoh hadis bermakna dia
    telah membawa masuk hadis palsu dalam dunia Islam.

    Jika kandungan matan sudah tidak sahih maka tidak ada makna
    untuk dibahas kedudukan sanadnya. Apatah lagi apabila sepintas
    lalu didapati sanadnya itu mempunyai perawi-perawi yang tidak
    dikenali.

    Mengenai perkara ini Allah s.w.t. berfirman, maksudnya:

    “Mengapa di waktu kamu mendengar berita bohong itu, orang-
    orang mukmin dan mukminat tidak bersangka baik terhadap diri
    mereka sendiri (mengapa tidak kamu berkata, ini adalah suatu
    berita bohong yang nyata.” (surah al-Nur: 12)

    Firman-Nya lagi: “Dan mengapa kamu tidak berkata di waktu
    mendengar berita bohong itu: sekali-kali tidaklah patut kita
    memperkatakan perkara ini. Maha Suci Engkau (wahai Tuhan kami)
    ini adalah dusta yang besar.” (surah al-Nur: 16)

    Dua ayat al-Quran ini menegaskan kepada kita supaya menilai
    kandungan sesuatu riwayat supaya ia benar-benar sesuai dengan
    peraturan syariat dan menepati dengan keadaan Rasulullah s.a.w.

    Seperti hadis-hadis yang lain, musalsal masih tetap terikat dengan
    neraca dirayah dan riwayah untuk diakui sebagai sahih. Hadis musalsal ialah hadis yang diriwayatkan oleh seorang perawi dengan
    cara yang sama yang diriwayatkan oleh perawi-perawi sebelumnya
    sehinggalah sampai kepada Rasulullah s.a.w. Keistimewaannya
    hanya dari segi cara penyampaian sahaja bukan dari segi
    kedudukan sanadnya.

    Memang diakui hadis musalsal yang sahih pada matan dan
    sanadnya mempunyai keistimewaannya kerana mempunyai
    ketepatan yang lebih berbanding dengan hadis biasa. Sebaliknya
    jika maudhu` boleh jadi kepalsuannya itu lebih teruk lagi.

    Dalam hal ini, atas dasar nasihat untuk agama dan umat, kami
    ingin mengingatkan mana-mana individu atau mana-mana
    kelompok yang cuba menyebar hadis-hadis palsu sebenarnya
    bertujuan untuk menyesatkan masyarakat dan memalingkan
    mereka daripada berpegang dengan al-Quran dan al-Sunnah. Malah
    usaha seperti ini merupakan fitnah untuk memperdayakan umat
    supaya mereka memilih jalan yang sesingkat mungkin untuk masuk
    syurga.

    Amalan menyampaikan hadis musalsal berjabat tangan ini
    sebenarnya mirip kepada penjualan sili-sijil pengampunan yang
    berleluasa di kalangan penganut-penganut Kristian. Menurut
    mereka, dengan mengemukakan sejumlah bayaran yang tertentu
    kepada pihak gereja, seseorang itu akan memperolehi sijil tanda
    sucinya mereka daripada dosa-dosa tanpa melakukan apa-apa
    amalan. (al-Mawsu`ah al-Muyasarah fi al-Adyan wa al-Mazahib al-
    Mu`asirah, hal. 505). Dari satu sudut, penyebaran hadis musalsal
    ini lebih dahsyat lagi kerana tiada sebarang wang yang diperlukan
    untuk jaminan masuk syurga.

    Kesan penyebaran hadis ini ialah menyebabkan orang ramai akan
    meyakini berjabat tangan dengan guru akan menjamin ke syurga
    kerana guru-guru sebelum gurunya berjabat tangan dengan
    Rasulullah s.a.w. Ini amatlah berbahaya kerana perkara yang
    diyakini akan menjadi aqidah sedangkan aqidah hanya sabit dengan
    nas al-Quran dan hadis yang sahih.

    Sebahagian masyarakat terpedaya dengan hadis musafahah ini
    kerana mereka menganggap ianya sama dengan hadis yang
    diriwayatkan oleh Anas bin Malik. Pada hal antara keduanya adalah
    seperti siang dan malam, antara langit dan bumi.

    “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda kepada Muaz bin Jabal:
    Sesiapa yang menemui Allah dengan tidak mempersekutukan-Nya
    dengan sesuatu, dia akan masuk syurga. Kata Muaz: “Bolehkah
    saya menyampaikan berita gembira ini kepada orang ramai? Rasulullah s.a.w. bersabda: “Jangan, saya takut mereka akan
    berpada (dengan ucapan itu sahaja).” Hadis riwayat al-Bukhari no:
    126.

    Hadis ini menjelaskan bahawa menjaga keimanan dengan menjauhi
    syirik akan menjamin seseorang masuk syurga dan seseorang
    mukmin tidak boleh berpada dengan menjaga diri daripada syirik
    tetapi dia mestilah berusaha meningkatkan tahap keimanan dengan
    melakukan amal-amal kebajikan. Oleh itu, hadis ini tidaklah
    difahami secara mutlak malah mesti difahami mengikut perspektif
    hadis-hadis sahih yang lain. Di samping itu, ia menekankan prinsip
    tauhid dan menjaga aqidah manakala hadis musafahah yang palsu
    itu tidak mengandungi apa-apa tuntutan amalan melainkan semata-
    mata berjabat tangan dan mengharapkan berkat dengan orang
    yang mengambil berkat dengan Rasulullah s.a.w. Walhal,
    keselamatan di akhirat tidak boleh dijamin dengan menumpang
    orang lain. Allah s.w.t. berfirman:

    “Di hari harta dan anak-anak lelaki tidak berguna, kecuali orang
    yang datang kepada Allah dengan hati yang bersih.” Surah al-
    Syu`ara’: 88-89.

    Sebagai rumusan, hendaklah kita berhati-hati jangan sampai
    terlibat dalam meriwayatkan hadis palsu atas nama Rasulullah
    s.a.w. seperti hadis musafahah yang batil ini kerana ia bukan
    menjamin kita ke syurga tetapi yang nyata membawa kita ke
    neraka.

    Apakah kita masih lagi tidak berpuas hati dengan sekian banyak
    hadis-hadis sahih yang termuat di dalam kitab-kitab hadis yang
    muktabar tentang janji-janji Allah kepada orang yang beriman dan
    beramal soleh. Sikap sebegini tidak ubah seperti Syiah Rafidhah
    yang tidak berpuas hati dengan hadis-hadis kelebihan Saidina Ali
    yang sahih lalu mereka mencipta beribu-ribu hadis batil.

    Dipetik dari: www.al-ahkam.net

      Waktu sekarang Thu May 09, 2024 11:29 am