Forum Komunitas pecinta koleksi jadul

ingin bergabung dengan elrakyat.tk klik pendaftaran. jika anda sudah pernah mendaftar silakan login. jangan lupa ajak kawan-kawanmu ke mari , dan jadilah top poster di forum kita

Join the forum, it's quick and easy

Forum Komunitas pecinta koleksi jadul

ingin bergabung dengan elrakyat.tk klik pendaftaran. jika anda sudah pernah mendaftar silakan login. jangan lupa ajak kawan-kawanmu ke mari , dan jadilah top poster di forum kita

Forum Komunitas pecinta koleksi jadul

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Forum Komunitas pecinta koleksi jadul

salah satu forum terbesar tempat kita bernostalgia

Login

Lupa password?

Our traffic

info rakyat

Sun Oct 31, 2010 9:05 pm by admin

---------------
PEMBERITAHUAN....

SF ZONA RELIGI SEKARANG KAMI PINDAH KE [You must be registered and logged in to see this link.] ANDA BISA BERPARTISIPASI DAN MENJADI MODERATOR SESUAI PERMINTAAN ANDA DENGAN REQUEST VIA SMS NO ADMIN 081945520865


Sekilas Info

Sun Jun 27, 2010 2:44 pm by admin

kabar gembira, forum lentera-rakyat mulai hari ini juga bisa diakses melalui [You must be registered and logged in to see this link.]


    islam sebagai third way ideologi

    ratri
    ratri
    Mega Ultimate Member


    Zodiac : Virgo Jumlah posting : 281
    Join date : 01.04.10
    Age : 37
    Lokasi : di hati si admin

    islam sebagai third way ideologi Empty islam sebagai third way ideologi

    Post by ratri Wed May 26, 2010 5:53 pm

    ISLAM SEBAGAI PENYELESAIAN








    Pelbagai aliran pemikiran,
    falsafah, peraturan, sistem politik, ekonomi dan sosial ciptaan manusia
    ditawarkan untuk menyelesaikan masalah hidup yang dihadapi manusia sejagat.
    Malangnya, semuanya tewas dan gagal apabila dilaksanakan. Hingga ke hari ini tidak
    ada satu aliran pun yang dapat memperlihatkan kemampuannya untuk menyesuaikan
    dengan realiti kehidupan.





    KEGAGALAN ALIRAN MARXISME:





    Bibit-bibit kejatuhan Russia
    sebagai lambang kuasa yang dibangunkan di atas ideologi komunisme (aliran
    Marxist) telah bermula sejak 40 tahun yang lalu. Pada bulan September 1961,
    harian ‘Pravda’ yang menjadi lidah rasmi Jawatankuasa Pusat Parti Komunis
    Russia telah menyebarkan program baru parti itu. Rancangan itu ialah fikiran
    yang memansuhkan jalan atau cara revolusioner seperti yang ditegaskan oleh buku
    ‘Materialisme Dialektika’: “Berikutnya peralihan daripada kapitalisme kepada
    sosialisme dan memerdekakan kelas buruh (pekerja) daripada penindas kapitalis.
    Ini boleh direalisasikan bukan dengan evolusi, bukan dengan memperbaikinya,
    akan tetapi dengan perubahan bentuk dan cara sistem kapitalisme yakni dengan
    revolusi.”


    Harian tersebut juga
    menegaskan usaha-usaha merealisasikan masyarakat komunisme seperti yang
    dirancangkan itu meliputi tempoh 20 tahun akan datang. Di samping itu ia
    menekankan kegagalan sistem komunis selama 40 tahun yang lalu dalam membentuk
    asas ideologi dan kehidupan duniawi yang lengkap bagi masyarakat komunisme.


    Ini menunjukkan komunisme
    sebagai satu ideologi telah hilang kekuatannya untuk melaksanakan apa yang
    dinamakan ‘kepastian sejarah peralihan daripada kapitalisme kepada sosialisme’.
    Kegagalan itu berlaku kerana teori komunisme tidak ditegakkan di atas usul dan
    kaedah am yang lengkap untuk membolehkan ideologi itu berkembang.


    Prinsip penghapusan hak
    milik individu telah ditukar kepada satu penyelesaian yang lebih sederhana
    iaitu menguasai segenap industri, perniagaan luar negara, bank-bank dan segala
    perkhidmatan awam. Antara bukti kegagalan pelaksanaan prinsip persamaan di
    dalam masyarakat komunisme diungkapkan dalam buku tulisan Krien Brinton yang
    bertajuk ‘Revolusi Komunisme: Unsur, Penyelesaian dan Hasilnya’: “Sebagaimana
    yang diakui oleh para pendokong
    komunisme sendiri bahawa Russia kini hidup di dalam satu masyarakat yang
    berbeza-beza dalam pembahagian barang-barang keperluan dan perolehan individu
    dengan perbezaan yang besar. Seorang ahli politik berkedudukan tinggi, pengarah
    perusahaan, penulis atau penari ballet hidup bergelumang dengan kemewahan
    sedangkan rakyat biasa tidak sedemikian.”


    Keadaan itu menjadikan
    masyarakat Russia satu masyarakat yang lebih tidak memiliki persamaan dalam
    bidang ekonomi jika dibandingkan dengan sebarang masyarakat kapitalis. Fakta
    itu jelas membuktikan komunisme pada zahirnya memperjuangkan prinsip persamaan dan
    keadilan secara teori tetapi gagal apabila dilaksanakan.





    KEGAGALAN TAMADUN BARAT:





    Sebahagian besar generasi
    muda tertipu oleh fatamorgana peradaban Barat. Mereka menyangka kebersihan
    lahiriah kaum itu merupakan bukti kebersihan rohani dan hati mereka. Kemajuan
    pesat di dalam bidang sains dan kebendaan tidak mencukupi untuk dijadikan
    contoh teladan di dalam segala perkara. Ukuran kemajuan dan tamadun sesuatu
    bangsa sepatutnya ditimbang dengan nilai akhlak dan kemanusiaan yang
    direalisasikan dalam masyarakat.


    Tamadun Barat jika dilihat
    dari necara ini sebenarnya sudah muflis. Segala slogan yang dicanangkan oleh
    Barat seperti prinsip kebebasan, perdamaian dan persamaan hanyalah omongan
    kosong belaka. Seorang ahli falsafah Inggeris, Joede, menulis di dalam bukunya:
    “Sesungguhnya tamadun moden itu tidak ada perseimbangan antara kekuatan dan
    akhlak... kerana akhlak sangat ketinggalan jauh daripada ilmu. Semenjak
    kebangkitannya ilmu terus meningkat maju sedangkan akhlak berada dalam
    kemunduran sehingga jarak antara keduanya sangat jauh.”





    SYARAT ISLAM SEBAGAI PENYELESAIAN:





    Setiap sistem mempunyai
    falsafah, matlamat, jalan, gagasan dan caranya yang tersendiri mengenai
    kehidupan. Setiap sistem juga mempunyai masalah dan cara penyelesaiannya
    apabila dilaksanakan. Oleh itu adalah tidak adil dan tidak rasional jika sistem
    tertentu diminta menyelesaikan masalah yang ditimbulkan oleh sistem lain.
    Logiknya jika kita ingin minta cara penyelesaian sesuatu sistem terhadap
    masalah kehidupan maka sistem itu perlu diberi peluang terlebih dahulu
    dilaksanakan dalam realiti kehidupan. Setelah itu barulah dapat dilihat sama
    ada masalah itu masih ada atau sudah selesai, berubah bentuk atau unsurnya.
    Pada masa itu barulah sistem berkenaan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap permasalahan
    yang timbul.


    Islam adalah sistem hidup
    yang lengkap, bersifat sepadu, saling berkait dan menguatkan antara satu aspek
    dengan aspek lain. Sistem ini berbeza daripada sistem lainnya dari segi
    wataknya, gagasannya tentang kehidupan dan cara pelaksanaannya. Perbezaan ini
    adalah perbezaan yang asasi dan menyeluruh. Oleh itu Islam tidak
    bertanggungjawab terhadap masalah yang timbul dalam masyarakat hari ini kerana
    masalah itu lahir akibat Islam dipisahkan daripada realiti kehidupan.


    Sebenarnya untuk mengambil
    Islam sebagai penyelesaian masalah, terlebih dahulu Islam perlu dijadikan
    pengatur selurun kehidupan individu, keluarga, masyarakat, negara dan dunia
    ini. Setelah itu apabila timbul persoalan atau permasalahan barulah wajar untuk
    meminta pandangan Islam mengenai persoalan itu kerana masalah itu timbul dalam
    sistem Islam, bukan ditimbulkan oleh sistem bukan Islam. Allah SWT berfirman
    yang bermaksud:





    “Wahai orang yang beriman masuklah kamu ke dalam Islam
    secara keseluruhannya dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan.
    Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.” (Al-Baqarah: 208).





    Islam mendidik manusia dengan sistem tertentu, memerintah
    dengan hukum tertentu, menyelesai masalah mereka atas dasar tertentu serta
    mewujudkan sistem kemasyarakatan, ekonomi dan politik yang tertentu. Jadi
    perkara utamanya ialah melaksanakan Islam sebagai sistem yang menyeluruh dalam
    semua aspek kehidupan.





    Pengertian Tarbiyah.





    Tarbiyah berasal daripada
    perkataan Arab yang membawa erti penjagaan, pengasuhan dan
    pendidikan. Tarbiyah Islamiyah
    pula ialah penjagaan, pengasuhan dan pendidikan berasaskan sumber al-Quran
    al-Karim dan Sunnah Rasulullah SAW. Sumber-sumber ini adalah
    sumber-sumber rabbani. Dengan sumber inilah generasi sahabat dididik oleh
    Rasulullah SAW sehingga berjaya melahirkan generasi rabbani yang mendapat
    jolokan dan pujian daripada Allah seperti yang disebutkan di dalam al-Quran
    al-Karim yang bermaksud:





    “Kamu adalah sebaik-baik ummah yang dikeluarkan untuk
    manusia. Kamu menyuruh berbuat kebaikan, melarang berbuat kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah.”



    (Ali ‘Imran: 110)





    Peranan Tarbiyah Islamiyah.





    Tarbiyah memainkan
    peranan penting dan
    berkesan dalam kebangkitan,
    pembangunan dan kemajuan sesuatu
    masyarakat. Maju atau mundur sesuatu masyarakat bergantung kepada maju
    atau mundur tarbiyah masyarakat tersebut. Oleh itu tarbiyah perlu diberi keutamaan dalam
    perancangan pembangunan sesuatu masyarakat. Sejarah Rasulullah SAW
    sendiri menjelaskan bahawa tarbiyah menjadi faktor utama untuk
    membangunkan manusia yang
    mampu menyelesaikan sebarang
    masalah yang timbul.


    Titik Tolak Tarbiyah Islamiyah.





    Di dalam ‘Tarbiyah
    ar-Ruhiyah’, Said Hawa menjelaskan bahawa asas dan titik tolak didikan Islam adalah iman.


    Dr Abdul Karim Zaidan pula
    di dalam ‘Usul ad-Dakwah’ menghuraikan dengan
    panjang lebar mengenai peraturan asas pembentukan masyarakat Islam. Katanya, asas pembentukan masyarakat
    dalam Islam ialah aqidah Islam yakni tauhid
    Rububiyatillah dan tauhid Uluhiyatillah. "Setiap manusia
    dituntut meyakini aqidah ini supaya ia
    mengetahui hakikat diri dan letak
    duduknya manusia itu dalam hidup supaya faham mengapa manusia itu dijadikan,
    memahami hubungan dan pimpinan
    akal fikiran manusia,
    tindak lakunya dan segala aktivitinya dihubungkan dengan
    Allah swt,” tulis beliau.


    Sehubungan itu, Muhammad
    Shadid dalam ‘Manhaj al-Quran fi-tarbiyah’ telah
    menyingkap kembali sejarah
    dengan menjelaskan bahawa Rasulullah
    SAW adalah utusan Allah SWT. Baginda adalah contoh utama dan
    qudwah hasanah serta pelaksana manhaj al-Quran. Baginda adalah pendakwah
    yang amat faham tentang dakwahnya dan murabbi (pendidik)
    yang dianugerahkan segala sifat
    sebagai murabbi. Baginda mengajak sahabatnya
    dan orang ramai
    beriman kepada Allah,
    menghubungkan mereka dengan al-Quran dan memberi kefahaman bahawa al-Quran
    adalah arahan daripada Allah SWT untuk dilaksanakan. Arahan itu hanya akan
    diterima oleh hati yang beriman. Oleh itu, menurut Said Hawa,
    pemusatan perlu diberi kepada proses pendidikan untuk memastikan lahir
    titik tolak yang betul.





    Tarbiyah Imaniyah Dalam Semua Aspek.





    Iman tidak boleh dipisahkan daripada sebarang
    kegiatan hidup manusia. Setiap
    pekerjaan yang dilakukan
    hendaklah dibina dan didorong oleh
    iman kepada Allah SWT. Dengan itu, barulah pekerjaan itu dikira
    sebagai ‘ubudiyah (ibadah) kepada
    Allah SWT.


    Menurut Mustafa
    Masyhur, ibadah yang sahih (betul) lahir daripada aqidah
    yang baik. Perkataan ibadah itu mempunyai
    sifat kesyumulannya dan
    merangkumi segala urusan hidup, tidak terbatas kepada sembahyang, puasa, zakat dan haji sahaja kerana risalah dan tugas
    manusia dalam hidup ini ialah
    beribadah kepada Allah. Hidup seluruhnya ialah ibadah kepada Allah.





    “Tidak Aku jadikan
    jin dan manusia melainkan untuk
    beribadah kepada Aku.”
    (Al-Zariyat: 56)





    Oleh itu setiap muslim
    mestilah bersungguh-sungguh merealisasikan pengertian ini dengan niat yang
    betul dalam setiap pekerjaan mereka. Dengan itu, barulah makan minum, ilmu
    dan amalan, riadah dan
    perkahwinan menjadi wasilah (jalan) mentaati Allah. Rumah menjadi mihrab
    (tempat beribadah kepada Allah). Begitu juga
    sekolah, kolej, kilang, tempat perniagaan, kebun, ladang, sawah, padang permainan, malah dunia seluruhnya menjadi
    tempat beribadah kepada Allah SWT. Dengan perkataan lain, segala usaha
    dan perkataan yang terbit daripada seorang muslim merupakan ibadah kepada
    Allah.


    Dengan itu hubungan sentiasa
    wujud antara hamba dengan Penciptanya dalam semua aspek kehidupan. Semua urusan
    dirujuk kepada syariat Allah SWT. Hubungan hati manusia dengan Allah pada setiap masa adalah
    asas utama bagi melaksanakan tarbiyah Islamiyah dengan
    berkesan.


    Aspek rabbani dalam tarbiyah
    Islamiyah adalah aspek yang paling penting kerana matlamat pendidikan
    Islam ialah melahirkan insan mukmin dalam
    pengertian sebenar iaitu insan yang memiliki iman yang menguasai hati
    dan fikiran, lahir dalam bentuk amalan
    dan tindakan, seperti
    yang disebutkan dalam al-athar: “...Ia sebati dalam
    jiwa dan dibenarkan
    dalam bentuk amalan.” Allah
    berfirman yang bermaksud:





    “Sesungguhnya orang
    yang beriman ialah orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya, kemudian
    mereka tidak ragu-ragu, mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka di
    jalan Allah.” (Al-Hujurat: 15)


    Tunggak tarbiyah rabbaniyah ialah hati yang
    subur, sentiasa berhubung dengan Allah SWT, yakin akan
    menemui-Nya, mengharapkan rahmat-Nya dan
    takut akan azab-Nya. Jiwa
    yang hidup inilah yang
    menjadi tumpuan Allah swt untuk dicampakkan nur kepadanya.
    Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:





    “Sesungguhnya Allah tidak melihat pada rupa bentuk
    kamu tetapi Dia melihat kepada hati dan amalanmu.”






    “Pada hari di
    mana tidak berguna harta dan anak pinak
    kecuali mereka yang balik
    kepada Allah dengan
    hati yang (sejahtera).”





    Tarbiyah Islamiyah berusaha
    menghi-dupkan jiwa supaya tidak
    mati, memakmurkannya supaya
    tidak binasa dan melembutkannya supaya
    tidak keras kerana hati yang keras dan
    akal yang beku merupakan satu
    kemungkaran yang perlu
    diminta perlindungan Allah SWT daripadanya.


    “Adapun Nabi
    SAW meminta perlindungan daripada
    Allah SWT daripada ilmu yang
    tidak bermanfaat dan daripada hati yang tidak khusyu’.”





    Hati Yang Soleh.





    Baik buruk seseorang itu
    berpunca daripada hatinya. Tepat seperti yang telah disabdakan oleh Rasulullah
    SAW dalam hadithnya yang
    bermaksud:





    “Ketahuilah di dalam
    jasad manusia terdapat
    seketul daging, jika baik ketulan
    itu maka baiklah seluruh jasadnya,
    tetapi jika rosak maka rosaklah
    seluruh jasadnya. Ketahuilah ia adalah hati.”





    Oleh itu membaiki dan merawat hati daripada
    sebarang penyakit perlu diberi keutamaan. Jiwa perlu dibersihkan daripada sebarang
    syirik dan sifat
    yang tercela seperti hasad, ‘ujub,
    takkabur, bakhil, cintakan
    dunia, menurut hawa nafsu dan sebagainya.


    Menurut Ibn Qaiyyim al-Jauzi, hati itu menjadi baik apabila ia mengenali Allah
    yang menciptanya, nama-Nya, sifat-Nya, perbuatan-Nya dan peraturan-Nya. Hati yang sihat
    akan mengutamakan keredaan Allah
    dan mencintai apa yang disukai Allah serta menjauhi segala
    tegahan dan perkara yang dimurkai-Nya.





    Realiti Masyarakat Islam Kini.





    Adalah satu hakikat yang
    mudah difahami iaitu manusia hendaklah menjadi muslim dan dididik dengan
    didikan Islam. Bagaimanapun perkara
    semudah ini tidak difahami oleh
    umat Islam hari ini atau kabur
    bagi mereka.


    Umat Islam hari ini
    rata-rata kehilangan sahsiah atau identiti sebagai umat pilihan, hilang
    kekuatan dan terumbang-ambing menjadi
    buih, tidak digeruni atau disegani lagi
    seperti yang disebutkan oleh Rasulullah SAW yang bermaksud:





    “Hampir
    seluruh umat manusia
    bersatu menghancurkan kamu seperti
    orang yang sedang lapar menghadapi
    hidangan makanan. Mereka
    bertanya: ‘Apakah kita sedikit pada masa
    itu, wahai Rasulullah?’ Jawab baginda: ‘Malah kamu banyak, tapi kamu laksana buih air bah.”











    Dasar Penyelesaian Islam.





    Masalah manusia
    hari ini tidak akan dapat dirungkaikan
    kecuali kembali kepada Islam.
    Islam pula tidak dapat memainkan
    fungsinya melainkan wujud
    para pendokong (‘amilinnya).


    Meneliti sejarah Rasulullah SAW, para pendokong dibentuk dan
    diproses melalui Tarbiyah
    Islamiyah yang mengikrarkan ‘ubudiyah hanya kepada Allah; ‘ubudiyah
    yang merangkumi i’tiqad, ibadah dan peraturan yang
    benar-benar berjalan dalam amalan hidup mereka. Proses ‘ubudiyah seperti ini
    akan membersihkan jiwa mereka daripada
    beriman kepada yang lain dan mengawasi amalan mereka
    daripada bermatlamatkan yang lain daripada Allah semata-mata.


    Melalui proses ini sahajalah
    ummah Islamiyah dapat dibentuk. Ummah ini akan menjadi dasar
    penyelesaian Islam. Ummah yang
    dianggotai oleh mereka yang
    melalui proses pembentukan yang bertolak daripada kalimah tauhid yang
    diikrarkan oleh setiap anggotanya iaitu ‘La ilaha illallah, Muhammadur
    Rasulullah’
    .


    Selagi ikrar ini tidak lahir
    dalam bentuk amalan individu mahupun masyarakat sebagai
    natijah proses pembentukan itu, mereka belum layak untuk menganggotai ummah
    muslimah dalam pengertian sebenar. Konsep yang tegas dan jelas ini perlu difahami oleh setiap muslim yang telah
    bertekad untuk memutuskan hubungannya dengan jahiliah dan mengikrarkan ‘ubudiyahnya
    hanya bagi Allah SWT. Kefahaman yang
    jelas ini penting supaya amalan hidup setiap
    muslim adalah benar-benar merupakan ibadah yang diredhai Allah SWT.
    Dengan perkataan lain ikrar itu menjadi kaedah atau asas bagi
    suatu sistem yang lengkap dan praktik. Dengan itu, kehidupan ummah Islamiah benar-benar diasas dan dikawal oleh
    kaedah ini, bukan kaedah lain atau bersama kaedah lain. Allah berfiman dalam
    Surah Yusuf, ayat 40 yang bermaksud:





    “Keputusan hukum itu kepunyaan Allah. Dia memerintahkan supaya jangan tunduk memperhambakan diri
    melainkan kepada-Nya. Itulah din (agama) yang benar.”






    Dalam Surah An-Nisa’, ayat 80 pula Allah berfirman yang bermaksud:





    “Siapa yang mematuhi Rasul maka sesungguhnya
    ia mematuhi Allah.”





    Berdasarkan kepada proses
    pembentukan dan pembangunan itu, maka langkah pertama ialah membersihkan
    jiwa anggota daripada
    ‘ubudiyah kepada yang
    lain daripada Allah swt sama ada dalam bentuk i’tiqad, ibadah dan
    syariat. Ummah yang dianggotai
    mereka yang sudah
    bersih hati dan jiwa sahaja yang
    dapat membangunkan masyarakat Islam.


    Ummah yang dibangunkan di
    atas dasar tauhid tidak dapat diwujudkan kecuali setelah tencapai suatu tingkat
    kekuatan yang mampu menghadapi cabaran dan tekanan
    masyarakat jahiliyah. Kekuatan yang dimaksudkan ialah kekuatan
    aqidah, kekuatan syariah, kekuatan ahklak, kekuatan organisasi,
    kekuatan ilmu dan pelbagai jenis kekuatan yang diperlukan bagi menentang sistem
    jahiliyah atau sekurang-kurangnya mampu
    mempertahankan diri daripada dikuasai jahiliyah.

      Waktu sekarang Sun Nov 24, 2024 5:13 pm