Forum Komunitas pecinta koleksi jadul

ingin bergabung dengan elrakyat.tk klik pendaftaran. jika anda sudah pernah mendaftar silakan login. jangan lupa ajak kawan-kawanmu ke mari , dan jadilah top poster di forum kita

Join the forum, it's quick and easy

Forum Komunitas pecinta koleksi jadul

ingin bergabung dengan elrakyat.tk klik pendaftaran. jika anda sudah pernah mendaftar silakan login. jangan lupa ajak kawan-kawanmu ke mari , dan jadilah top poster di forum kita

Forum Komunitas pecinta koleksi jadul

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Forum Komunitas pecinta koleksi jadul

salah satu forum terbesar tempat kita bernostalgia

Login

Lupa password?

Our traffic

info rakyat

Sun Oct 31, 2010 9:05 pm by admin

---------------
PEMBERITAHUAN....

SF ZONA RELIGI SEKARANG KAMI PINDAH KE [You must be registered and logged in to see this link.] ANDA BISA BERPARTISIPASI DAN MENJADI MODERATOR SESUAI PERMINTAAN ANDA DENGAN REQUEST VIA SMS NO ADMIN 081945520865


Sekilas Info

Sun Jun 27, 2010 2:44 pm by admin

kabar gembira, forum lentera-rakyat mulai hari ini juga bisa diakses melalui [You must be registered and logged in to see this link.]


    hak asasi manusia

    ratri
    ratri
    Mega Ultimate Member


    Zodiac : Virgo Jumlah posting : 281
    Join date : 01.04.10
    Age : 36
    Lokasi : di hati si admin

    hak asasi manusia Empty hak asasi manusia

    Post by ratri Mon Jun 14, 2010 8:35 pm

    HAK ASASI MANUSIA DARI KACAMATA BARAT :


    Satu Analisa


    Sulaiman Noordin








    Pendahuluan


    Sebelum hak asasi manusia daripada
    kacamata Barat Moden Sekular di bincangkan, penulis akan terlebih dahulu
    mengutarakan konsep hak asasi manusia dari segi Islam sepintas lalu. Semoga ia dapat memberi suatu rujukan atau
    piawai yang pasti sebelum kita melihat kepada isu sesama yang menyimpang
    daripada yang hak. Sebab-sebab berlakunya penyimpangan, adalah pelbagai,
    antaranya ialah disebabkan oleh pakatan pemodal elit antarabangsa yang memain
    peranan penting di belakang sistem politik dan kewangan di negara-negara
    Barat. Pengistiharan hak asasi manusia
    oleh tokoh-tokoh Barat sekular kebanyakannya
    merupakan suatu harapan yang tercatat di atas kertas sahaja kerana pada
    asasnya mereka telah menafikan hak asasi
    Pencipta Yang Maha Esa. Bagaimanakah hak
    asasi manusia boleh dilaksanakan dengan saksama? Apakah cara atau kaedah yang ditunjukkan oleh
    Rasulullah s.a.w. bagi menegakkan keadilan.




    Konsep Hak Asasi Manusia Dalam Islam




    Di surah al-Hujurat, Allah
    s.w.t telah berfirman :


    “Wahai manusia! sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari
    seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa
    dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di
    antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha
    Mengenal.



    (Al-Hujurat, 49 : 13)


    Pernyataan ini merupakan satu
    pengistiharan hak asasi manusia bagi semua bangsa, lelaki atau perempuan, hitam
    atau putih, iaitu hak asasi mereka adalah sama di sisi Allah. Yang membezakan antara mereka hanyalah
    sifat-sifat ketakwaan mereka. Untuk menghapuskan gejala perasaan kebanggaan bangsa
    Arab (kerana Rasulullah s.a.w. berasal dari bangsa Arab). Rasulullah s.a.w. bersabda :


    Bermaksud : “Tidak ada sebarang kelebihan bagi bangsa
    Arab atau bangsa bukan Arab di sisi perundangan Islam”.


    Pengistiharan ini dibuat sejak1400
    tahun dahulu semasa negara Eropah dan
    juga negara Arab berada dalam zaman kegelapan.
    Kaum yang kuat menindas kaum yang lemah.
    Sebab yang kecil boleh membawa kepada peperangan yang besar antara kaum dengan
    kaum yang lain. Dalam sistem ‘Feudal’
    di Eropah, buruh dan petani dimiliki oleh pemilik estet atau ladang. Sesiapa yang cuba lari dari ladang itu tanpa
    izin boleh diburu dan dibunuh. Wanita
    setelah berkahwin menjadi hak milik lelaki, harta isteri dipindahkan ke pihak
    suami, malah nama isteri pun bertukar kepada nama keluarga suaminya. Pendidikan terhad kepada kelas atasan. Di dalam sistem Institusi Gereja Katolik
    Rom, Eropah, terdapat sistem hirarki. Hak menafsir dan mengajar agama adalah untuk
    paderi sahaja. ‘Bible’ dalam bahasa
    Latin tidak boleh diterjemahkan kepada bahasa tempatan. Pegawai-pegawai Gereja dan penganut agama
    Katolik perlu ikut perintah Institusi Gereja Rom walaupun ia bertentangan
    dengan ajaran Bible sendiri. Hanya
    selepas gerakan reformasi pada abad 16M yang bermula di Jerman, ‘Bible’ mula
    dicetak dalam bahasa tempatan.


    Bermakna ajaran Nabi Isa a.s. telah
    menemui usaha yang berkesan untuk menyelewengkannya daripada mula sejarah dakwahnya hingga selama 1500 tahun
    selepasnya dan bersambungan hingga hari ini.
    Dari mula perkembangannya ia ditindas orang Kerajaan Rom pada zaman Nabi
    Isa a.s. hinggalah ke zaman Raja Nero
    yang ganas untuk menghapuskan ajaran Nabi Isa a.s. Pada zaman Raja Konstantine pula pada tahun
    325M (di Nicea) ajaran Nabi Isa a.s. diselewengkan kepada ajaran ‘triniti’
    (tritunggal) secara rasmi serta menambah peraturan-peraturan tertentu yang
    tidak bersandarkan kepada ajaran ‘Bible’ yang dipilih untuk memperkuatkan kuasa
    politik Rom atas pengikut-pengikut Institusi Gereja. Empat kitab suci daripada lebih kurang 200
    versi bible telah dipilih di bawah naungan Raja Konstantine yang mirip kepada
    akidah triniti yang telah sedia ada dalam kepercayaan rakyat Rom. Usaha yang berkesan untuk mensucikan ajaran
    Nabi Isa a.s. daripada bidaah dan khurafat hanya bermula pada abad 16M melalui
    gerakan reformasi yang dipimpin oleh Padri Martin Luther.
    Di dalam mazhab Protestant yang diasaskan oleh Martin Luther sebahagian
    daripada ajaran-ajaran yang ditambah oleh Institusi Gereja Rom dihapuskan
    tetapi masalah akidah triniti yang dianjurkan
    oleh Raja Konstantine masih tidak selesai hingga hari ini. Oleh kerana itulah mazhab Protestant pula
    berpecah kepada banyak mazhab yang
    berlainan setiap mazhab saling kafir mengkafirkan antara satu dengan
    yang lain dari segi akidah. Keadaannya
    berbeza di dalam agama Islam di mana di dalam mazhab Empat yang muktabar
    perbezaan pendapat bukan dari segi rukun atau akidah tetapi dari segi furu’
    atau rantingnya.


    Pengistiharan hak asasi manusia
    oleh Bangsa-Bangsa Bersatu (ditubuhkan pada tahun 1948) tidak berasaskan kepada
    iman atau mengiktirafkan Allah s.w.t. sebagai Pencipta, yang Esa. Justeru itu peraturan-peraturan dibuat adalah
    mengikut citarasa mereka yang menggubalnya.
    Hak asasi bangsa kulit hitam atau berwarna di Amerika Syarikat dan di negara-negara Eropah yang ‘maju’ dan
    di Afrika Selatan masih menjadi isu yang hangat dan masih belum selesai di sisi
    masyarakatnya sungguhpun pada sekitar akhir-akhir abad 20 an ini dari segi
    politiknya ada perubahan besar yang baru.
    Di Russia bangsa-bangsa etnik dikawal dengan undang-undang
    dan tidak digalakkan untuk berinteraksi.
    Pada umumnya negara-negara di dunia masa kini sama ada di Timur mahupun
    di Barat, mengikut sistem pemerintahan sekular.
    Kebanyakan parti-parti politik yang wujud berasaskan kepada perkauman
    atau mengikut aliran ideologi ekonomi
    sosialis atau liberal-kapitalis yang menolak nilai-nilai mutlak agama. Kemajuan dari segi kebendaan, sains dan
    teknologi dianggap sebagai matlamat utama bagi pembangunan negara. Pembangunan insani atas landasan agama
    dipinggirkan. Sebab utama agama
    dipinggirkan adalah kezaliman-kezaliman yang telah dilakukan oleh pihak Gereja
    Rom semasa ia berkuasa atas nama Agama Masehi selama 1000 tahun. Sehingga pada zaman ini zaman tersebut
    dikenali dengan nama zaman gelap atau zaman ‘medieval’. Malangnya rakyat Eropah secara umumnya tidak
    berpeluang untuk didedahkan sejarah
    Islam yang betul dan kepada agama Allah s.w.t. yang sempurna dan suci dari
    tambahan dan selewengan manusia. Apabila
    pembangunan material menjadi tujuan hidup, yang kuat akan menindas yang
    lemah. Tujuan akan menghalalkan
    sekalian cara untuk mendapatkan kuasa, sungguhpun perjuangan itu akan bertopeng
    atas nama hak asasi manusia dan keadilan.
    Dari segi Islam cara dan tujuan, kedua-duanya perlu mengikut syariat.
    Islam mempunyai wawasan yang lebih jauh supaya pembangunan tidak menjadi
    bencana kepada manusia. Oleh itu
    pembangunan manusia atau insani didahulukan.
    Beriman kepada perintah Allah s.w.t. dididik terlebih dahulu untuk menjamin
    supaya pembangunan material tidak mendatangkan kezaliman sesama manusia.





    3.0 Islam: Memberi Sistem (Cara)
    Pengendalian Yang Unggul


    Islam memberi
    sistem yang unggul bagi melaksanakan
    aktiviti-aktiviti seharian manusia ( ). Caranya adalah sepertimana
    ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. dalam bidang pemerintah, ekonomi, perang,
    keluarga, pendidikan, kehakiman, persahabatan serta perhubungan
    antarabangsa. Tetapi mengapakah tamadun
    Barat Sekular Moden menolak wahyu malah tidak mengiktirafkan bahawa Allah yang
    Esa wujud? Sebab-sebabnya akan
    dibincangkan nanti.


    Di khutbah Wada’ di Padang Arafah di
    hadapan jamaah Haji, Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:


    “Wahai Manusia, sepertimana kamu
    menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwamu hartamu
    dan maruahmu sebagai amanah yang suci.
    Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang
    berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun
    agar orang lain tidak menyakiti kamu pula.
    Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti
    membuat perhitungan di atas segala amalan kamu.
    Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang. Takuti Allah dalam hal wanita, kerana kamu
    telah mengambil mereka sebagai amanah daripada Allah s.w.t.”


    Khutbah ini memberi jaminan kepada
    hak asasi bagi Muslim dan bukan Muslim dari segi nyawanya, hartanya dan
    kehormatan dirinya lelaki atau wanita, hitam atau putih, tua atau muda, kaya
    atau miskin. Sistem perundangan dan
    sistem ekonomi (tanpa riba) yang
    mengikut syariat yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. adalah menjadi asas dan
    tulang belakang bagi menegakkan keadilan dalam masyarakat Muslim.





    4.0 Tamadun Semasa Tamadun Yang Paling Ganas



    Di sepanjang sejarah manusia
    terdapat lebih kurang 20 atau 21 tamadun.1
    Tamadun Barat Moden Sekular dari segi pembangunan material sains dan teknologinya
    telah mencapai tahap yang tertinggi jika dibandingkan dengan tamadun-tamadun
    yang sebelumnya. Tetapi dari segi
    tamadun insaninya rekod pencapaiannya adalah yang paling rendah.


    Sebab zaman ini dianggap yang
    paling rendah dari segi perikemanusiaannya ialah kerana terdapat dalam abad ini
    sifat-sifat kezaliman yang lebih rakus dari zaman Firaun Ramsis ke-II di Mesir
    yang membina piramid-piramid, Raja Moghul Shah Jehan di negeri Uttar Pradesh di
    India Utara yang membina Taj Mahal atas kubur isterinya Mumtaz Mahal atau
    Dinasti Ch’in (Ch’in Dinasty) yang membina tembok China yang besar (Great Wall
    of China) yang tingginya 25 kaki dan lebarnya 12 kaki di atas dan 30 kaki di
    bawah dan panjangnya lebih kurang 2,400 kilometer.


    Cuba kita renungkan berapa ramai manusia
    telah dibunuh oleh komunis di Revolusi China, Rusia, Eropah Timur, Vietnam,
    Kemboja, Burma, Cuba dan lain-lain tempat pada abad 20-an ini. Kita tambah pula dengan bilangan yang dibunuh
    pada tempoh peperangan Dunia pertama dan peperangan Dunia kedua dan peperangan
    kecil yang lain. Jumlah mangsa yang
    terlibat dalam peristiwa-peristiwa tersebut tidak kurang dari 200 juta
    orang! Pembunuhan melalui pengguguran
    anak lebih kurang satu juta setiap tahun di Amerika Syarikat!, jenayah dan
    penyakit AIDS telah menjadi isu semasa di negara-negara yang kononnya maju dari
    segi material. Secara amnya masyarakat
    di rata-rata tempat pula tertekan kerana ekonomi yang bersistem ribawi yang tidak
    adil. Media massa elektronik dan cetakan
    mengutarakan ilmu, maklumat dan hiburan yang terpisah dari nilai murni. Penuntut-penuntut yang mencari ilmu menjadi
    tanggapan mangsa di dalam pendidikan sekular di mana ilmu pengetahuan
    dipisahkan daripada pendidikan nilai di institusi-institusi pendidikan. Allah s.w.t. telah berfirman:


    “Dialah yang telah mengutus
    Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar untuk menerangkan dan
    ditinggikannya atas segala agama lain, walaupun orang-orang musyrik tidak
    menyukainya.” (at-Taubah 9 : 33)


    Bagaimanakah agama Islam
    ditinggikan? Pertama al-Quran dan
    as-Sunnah adalah tidak bertembung dengan fitrah, akal dan sains. Al-Quran merupakan mukjizat maknawi yang
    teragong memberi bukti bahawa yang membawanya adalah Rasulullah s.a.w. sebagai
    Rasul penutup. Tidak akan datang Rasul
    Allah yang lain selepasnya. Mukjizat
    maknawinya itu adalah dari segi bahasanya, syariatnya, nilai-nilai akhlaknya
    serta akidah dan sejarahnya. Selain dari
    itu, jika manusia berkehendak juga bukti yang jelas dalam bentuk Hissi,
    terdapat perkara yang ajaib, di Makkah al-Mukarramah, di sisi rumah Allah
    (Kaabah). Di situ ada telaga zam-zam
    yang boleh memberi minum kepada seramai dua juta para tetamu Allah pada musim Haji. Tahap muka airnya tidak pernah turun atau
    menjadi kering sungguhpun telaga itu terletak di tengah-tengah padang
    pasir. Air zam-zam itu merupakan air
    mineral yang paling terbaik pula dari segi kesihatan di dunia. Sebagai contoh sahaja perkara ini diakui oleh
    sebuah Syarikat penapisan air, bernama “Syarikat Mineral Pot” di Korea
    Selatan. Sungguhpun demikian para
    musyrikin tidak menyukainya, seterusnya tidak mahu menyebutnya ini dalam
    sebarang saluran maklumat elektronik, dan cetakan antarabangsa. Mungkin takut manusia di serata dunia akan
    tertarik kepada agama Islam.




    Asas Sistem Pemikiran Barat Sekular Moden




    tahap bertamadun. Mereka menganggap bahawa agama dan perundangan pun berkembang
    daripada tahap


    Dalam sistem pemikiran Barat
    Sekular Moden tidak ada nilai mutlak, yang ada hanyalah nilai nisbi (relatif)
    yang sentiasa berubah mengikut tokoh, keadaan dan citarasa sesuatu bangsa! Mereka menganggap bahawa manusia dan haiwan
    berevolusi daripada sel amoeba yang simpel.2
    Pencipta tidak ada, dunia terjadi dengan sendiri.3 Manusia berkembang secara evolusi daripada
    tahap kebuasan (savagery) barbarik kepada yang simpel kepada tahap yang lebih
    kompleks. Segala yang ‘moden’ adalah
    lebih baik daripada yang lama. Nilai
    lama perlu diubah mengikut kehendak zaman.
    Pemikiran ini dipengaruhi oleh teori evolusi Darwin (1859) yang dianggap
    sebagai satu faktor sains; sungguh pun kajian-kajian sains terkini
    menunjukkan bahawa tidak ada bukti sains yang kukuh menyokong
    teori evolusi Darwin itu!


    Menurut Prof. Louis Bounoure;
    Pengarah Penyelidikan di Pusat Kebangsaan bagi Penyelidik Sains Perancis
    (1984)4,5 :


    “Evolutionisme (manusia
    berevolusi daripada haiwan) adalah satu cerita dongeng bagi orang-orang
    dewasa. Teori ini langsung tidak memberi
    sumbangan bagi perkembangan sains. Ia
    tidak berguna.”


    Menurut Dr. T.N. Tahmissan ahli
    psikologi bagi Suruhanjaya Kuasa Atom, Amerika Syarikat (1983) “teori evolusi”
    yang diajar sebagai suatu kebenaran adalah satu penipuan yang terbesar (biggest
    hoax) yang tidak ada tolok bandingnya dalam sejarah manusia.”6


    Mengapakah teori ini yang dianggap
    sebagai suatu fakta sains, menjadi suatu penipuan yang besar (HOAX)?7 Jawapnya ialah ia mempunyai hubungkait dengan
    sains politik semasa! Atas teori evolusi
    inilah dibina ilmu sejarah, sosial, antropologi, psikologi, pendidikan, ekonomi, kajian populasi dan teori-teori keadilan dan
    hak asasi.8 Jika asas-asas ilmu yang
    tunggal itu merupakan suatu penipuan maka teori dan ilmu-ilmu yang lahir
    darinya akan merupakan suatu ‘decoy’, suatu penipuan lanjutan darinya. Akibatnya, keadilan dan peristiharan hak
    asasi manusia yang dibuat dari semasa ke semasa sentiasa menjadi suatu impian
    dan sukar untuk dilaksanakan dan diamalkan.
    Dalam teori sejarah, Friedrich Hegel (1770-1831M) seorang ahli falsafah
    Jerman telah banyak mempengaruhi pemikiran kerajaan, ekonomi dan institusi
    Barat Moden Sekular.9 Menurutnya ‘kekuasaan
    itu kebenaran’
    , ‘kekuasaan menentukan peraturan bagi masyarakat’. Makna kekejaman serta kezaliman menjadi
    relatif.




    Asas Pembinaan Keadilan Dalam Islam




    Menurut Islam terdapat dua tahap
    yang penting untuk menjamin keadilan.
    Tahap pertama ialah manusia perlu terlebih dahulu membetulkan perhubungan
    antaranya dengan Penciptanya (akidah).





    Perhubungan Insan 2 jenis




    Firman Allah s.w.t. bermaksud :


    “Akan ditimpa kehinaan ke atas
    mereka itu di mana saja mereka berada melainkan
    menghubungkan diri dengan Allah dan menghubungkan diri sesama
    manusia”.
    (Al-Imran 112).


    Logiknya ialah jika sekiranya
    seseorang hamba tidak mahu mengiktirafkan kewujudan Tuhannya sendiri,
    bagaimanakah ia boleh mengiktirafkan hak asasi sesama hamba yang lain. Dan jika sekiranya hamba itu mengiktirafkan
    kewujudan Penciptanya, sudah tentulah Pencipta alam semesta itu mengadakan
    perundangan atau peraturan tertentu bagi kehidupan hambanya di dunia ini. Semua rasul-rasul Allah sepanjang zaman
    menyeru manusia supaya mengiktirafkan KeEsaan Allah s.w.t dari segi tiga jenis tauhid : Pertama tauhid Rububiyyah (Allah s.w.t.
    adalah sumber segala-galanya) yang kedua yang lebih penting ialah tauhid
    Uluhiyyah (Hamba Allah beribadah hanya kepada PenciptaYang Esa) dan
    yang ketiga yang akhir ialah tauhid al-Asma’ was-sifat (Tauhid nama-nama Allah dan sifat-sifat Allah
    s.w.t.).


    Inilah kaedah yang dilaksanakan
    oleh semua rasul-rasul Allah sepanjang zaman.
    Bagi tahap pertama rasul-rasul Allah s.w.t. bekerja kuat untuk
    mensucikan akidah umatnya daripada kepercayaan khurafat, karut dan bidaah bagi
    menegaskan tiga jenis tauhid tersebut di atas.
    Samping itu aktiviti seharian manusia diatur menurut syariat Islam. Rasulullah s.a.w. menumpukan perhatian kepada
    perkara-perkara berhubung dengan akidah selama tiga belas tahun di peringkat
    Makkiyyah sebelum menegakkan negara Islam di Madinah al-Munawarah.


    Allah s.w.t. telah berfirman
    bermaksud :


    “Dan kepada penduduknya Madyan
    (Kami utuskan) saudara mereka Nabi Syu’aib.
    Ia berkata : Wahai kaumku, sembahlah kamu akan Allah, (sebenarnya) tiada
    Tuhan bagi kamu selain daripadaNya. Oleh
    itu sempurnakanlah sukatan dan timbangan dan janganlah kamu kurangkan bagi
    manusia akan benda-benda dan perkara-perkara yang menjadi haknya dan janganlah
    kamu berbuat kerosakan di muka bumi sesudah Allah menjadikannya (ma’mur
    teratur) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu lebih baik bagi kaum jika
    betul kamu orang-orang yang beriman. (Al-A’raaf
    7 : 85).


    Antara surah-surah yang berkaitan
    dengan larangan untuk membuat fasad adalah 29:36, 2:60, 5:67, 29:36 dan 11:85.




    Sejarah Eropah Dari Segi Hak Asasi Manusia




    Menurut kajian Abul A’la Maududi
    Barat tidak kenal atau mengamalkan konsep hak asasi manusia sebelum abad 18 dan
    tidak sehingga akhir abad 18 apabila ia mula diamalkan di Amerika dan
    Perancis. Kini terdapat banyak hak asasi
    manusia yang terdapat di dalam perlembagaan di kebanyakan negara-negara yang
    mempraktikan ‘liberal demokrasi’
    diselewengkan oleh sistem perundangan, politik dan ekonominya. Di negara-negara komunis hak asasi manusia
    hanya wujud atas kertas sahaja.10
    Terdapat di dalam sistem ‘liberal demokrasi’ empat kelemahan yang serius
    yang boleh dikenal pasti seperti berikut:


    a) Dalam sistem ‘liberal
    demokrasi’ ada beberapa percanggahan
    dari segi amalannya, umpamanya sungguhpun
    wakil rakyat dipilih melalui undi majoriti tetapi yang menjadi fakta
    penentu ialah pengaruh wang dalam arena politik dan media massa.


    b) ‘Nilai hak dan batil’ yang
    ditentukan oleh media massa atau undi majoriti menjadikan ‘nilai’
    itu sentiasa bergerak dan tidak tetap iaitu nilai menjadi nisbi atau
    relatif.


    c) Sistem ekonominya tidak adil kerana ia
    mengamalkan riba. Ia terbuka kepada
    permainan spekulasi yang membahayakan ekonomi khasnya melalui bursa saham di
    dalam negeri dan di peringkat antarabangsa.
    Oleh itu ia lebih cenderung bagi kepentingan mereka yang kaya dan
    berharta. Ekonomi yang tidak adil ini
    akan membawa kepada sistem politik yang berat sebelah.


    d) Sistem liberal
    - kapitalisme membuka banyak
    ruang dan kesempatan untuk dimanipulasi atau diselewengkan oleh mereka yang
    berniat jahat. Umpamanya selewengan
    dalam sistem pendidikan, perundangan, kebudayaan, media massa elektronik dan cetakan telah membawa kepada
    keruntuhan moral dan keluarga di merata-rata tempat. Justeru itu ia boleh mewujudkan keadaan
    huru-hara dalam masyarakat yang masa
    kini sedang menjadi-jadi.


    Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
    (PBB) daripada awal sejarahnya pada tahun 1946 telah mempamerkan satu sejarah
    pakatan sulit bagi golongan pemodal elit
    Zionis Yahudi yang memerintah Amerika dan Rusia untuk bertindak di sebalik
    tabir. Pertubuhan itu digunakan hanya
    sebagai kuda kayu oleh mereka yang memegang kuasa. Alger Hiss seorang daripada
    pengasas bagi pertubuhan itu telah didedahkan sebagai seorang pengintip sulit
    Komunis Soviet Rusia dan telah dihukum oleh ‘Federal Grand Jury’, Mahkamah Amerika Syarikat sebagai seorang
    yang bersumpah bohong (perjury) semasa beliau disoal selidik berkaitan dengan
    aktiviti-aktiviti komunisnya, pada 21hb. January 1950. Alger Hiss adalah seorang pegawai yang
    penting kerana beliau telah menulis sebahagian besar Carter (Piagam) PBB. Ketua Tinggi bagi Tentera Keselamatan
    Dunia (Setiausaha Majlis Keselamatan
    PBB) adalah sentiasa terdiri daripada pegawai-pegawai negara komunis
    Rusia. Presiden, Naib Presiden dan
    sembilan hakim-hakim Mahkamah Negara-negara Dunia adalah juga terdiri daripada
    pegawai-pegawai Komunis.11, 12





    Siapa itu komunis? Dalam buku ‘Communism Unmasked’ penulisnya
    Jean Patrice (1970) mendedahkan bahawa gerakan komunis adalah gerakan yang
    dipelopori oleh pemodal elit antarabangsa yang kebanyakannya dari golongan
    Yahudi Zionis. Satu akhbar Yahudi
    Amerika bernama The American Hebrew pada 10hb September 1820 menulis :


    “Revolusi Bolshevik di Rusia
    merupakan hasil daripada pemikiran Yahudi, menurut citarasa Yahudi, dan
    dirancang oleh Yahudi untuk mewujudkan Order Baru Dunia. Apa yang telah berlaku di Rusia juga akan
    menjadi realiti di seluruh dunia melalui kuasa mental dan fizikal Yahudi yang
    serupa.”


    Apakah
    fahaman ideologi komunis terhadap keadilan dan hak asasi manusia
    ? Menurut komunisme, semua hak asasi manusia
    termasuk hak peribadi, hak politik, hak ekonomi, hak keluarga dan hak agama
    datang daripada kerajaan dan boleh ditarik balik pada bila-bila masa. Falsafah komunisme yang berasaskan teori
    evolusi Darwinisme berpendapat bahawa individu wujud untuk faedah
    Kerajaan. Tanggapannya ialah kerajaan
    sentiasa betul dalam tindakannya, sekalipun membunuh, merampas harta sesiapa
    sahaja, mengeluarkan propaganda yang menipu dan berhak membiarkan golongan
    penentang mati kebuluran, sepertimana berlaku di Ukraine pada tahun
    1932-1933. Mendiang Lord Sydeham
    mencatatkan seramai tiga hingga tujuh juta orang telah mati akibat kebuluran
    yang dirancang oleh Presiden Stalin bagi menundukkan sebuah
    wilayah yang menentangnya.


    Dalam perkara ini yang penting
    bukan ideologi Komunisme itu sendiri, tetapi penganjurnya yang kini ingin
    mewujudkan satu ‘Order Baru Dunia’.
    Kononnya ideologi komunisme sudah lapuk dan tidak boleh dipakai
    lagi. Ini adalah satu tipu
    muslihat. Penganjurnya yang tamak haloba
    dan gila kuasa tidak mungkin tiba-tiba bertukar menjadi orang baik tetapi hanya
    bertukar warna dan kulitnya. Mereka menggunakan
    istilah-istilah baru lagi canggih yang menarik seperti ‘New Economic Order’,
    ‘Global Village’, ‘Globalization’ dan sebagainya untuk mengelabukan mata orang
    ramai yang tidak sedar atas rancangan mereka.


    Mr. John D. Rockerfeller Jr.
    seorang pemodal elit antarabangsa yang mempunyai hubungan sulit dengan
    pemerintah dan pengasas komunis Soviet telah memberi pinjaman sebanyak 8.5 juta
    dollar tanpa riba untuk membeli tapak tanah di bandar New York bagi bangunan
    PBB.13 Cara perlaksanaan
    resolusi-resolusi perhimpunan am diselewengkan.
    Umpamanya tiap-tiap ahli dalam PBB diberi satu undi di perhimpunan
    amnya, tetapi di peringkat perlaksanaan sesuatu resolusi, setiap ahli di dalam
    ‘Majlis Keselamatan’ (Security Council) PBB berhak untuk membatalkannya
    (Veto). Ahli bagi Majlis Keselamatan itu
    terhad kepada beberapa negara besar sahaja seperti Amerika Syarikat, Britain,
    Rusia, China dan Perancis. Oleh kerana
    setiap negara mempunyai ideologi dan kepentingan masing-masing, beribu resolusi
    telah di veto dan PBB hanya merupakan suatu agensi atau tempat untuk membahas
    tanpa mampu bertindak dengan berkesan.
    Negara-negara dalam PBB masih berpecah mengikut citarasa dan pendirian
    masing-masing. Yang lebih bahaya ialah
    penggunaan PBB sebagai kuda kayu oleh
    pemodal elit antarabangsa yang memberi bantuan dan sokongan disebalik tabir untuk gerakan revolusi
    sedunia atau menundukkan negara-negara
    kecil yang lemah yang tidak ingin mengikut kehendak pakatan sulit antarabangsa itu.14




    Sejarah Renaisans dan Revolusi Di Eropah




    Sebelum zaman kebangkitan
    (Renaisans) Eropah (yang berlaku pada abad 14 hingga 17M), Eropah berada di
    bawah pemerintahan Institusi Gereja Katholik Rom hampir selama 1000 tahun. Semasa pemerintahan Institusi Gereja Katholik
    Rom itu, kezaliman telah berlaku dalam bidang agama (ibadah), ilmu, ekonomi dan
    politik. Dalam bidang agama, Gereja
    mempunyai sistem kelas atau hirarki.
    Mereka menganggap bahawa hanya padri dan ketua-ketua gereja mempunyai
    darjah kesucian kerohanian yang lebih tinggi daripada orang awam! Mereka yang dilantik oleh Gereja sahaja yang
    berhak mempelajari Bible serta menafsirnya.
    Padri-padri merupa perantaraan antara manusia biasa dengan
    Tuhan-Nya. Umpamanya untuk mendapat keampunan (taubat) dari Allah s.w.t.
    diwajib pengikut Gereja membuat pengakuan dan menceritakan dosa-dosa itu pada
    padri terlebih dahulu. Upacara ini
    dinamakan ‘auricular confession’. Mereka
    perlu percaya bahawa Nabi Isa a.s. adalah anak Tuhan yang dikorban oleh Allah s.w.t.
    untuk mensucikan manusia daripada dosa warisan dari Nabi Adam a.s. Upacara untuk amalan ini dinamakan ‘mass’.
    Mendoa untuk keselamatan saudara mara yang meninggal dunia dari azab api Neraka perlu dibuat melalui
    padri-padri Institusi Gereja Rom. Upacara ini dinamakan ‘purgatory’. Bagi upacara doa ini dikenakan bayaran
    tertentu menurut darjat dan
    kualitinya. Usaha-usaha untuk mencari
    ilmu selain daripada agensi-agensi Institusi Gereja Katolik Rom umpamnya di
    Institusi Pengajian Tinggi Islam di Sepanyol tidak digalakkan. Teori-teori
    sains yang bertentangan dengan pendapat Gereja diharamkan dan sesiapa yang
    mengutarakan pendapat bertentangan dengan dogma Gereja walaupun dalam bidang
    sains boleh dihukum bunuh.


    Institusi Gereja Katolik Rom telah
    bekerjasama untuk memperkukuhkan sistem feudal Eropah di mana pekerja-pekerja
    dianggap sebagai hak milik tuan punya tanah.
    Satu alat perundangan yang zalim bernama Mahkamah Penyiasatan
    (Inquisition Court) telah diadakan selama 375 tahun mulai dari tahun 1478
    hingga ke tahun 1834M oleh Institusi Gereja Katolik Rom untuk menentang
    musuh-musuhnya.15 Institusi Gereja
    Katolik Rom dibenarkan menangkap, menyeksa dan membunuh mereka yang dituduh
    menentang perintah Gereja. Harta si tuduh dirampas tanpa bicara. Perundangan ini merupakan sebagai satu “Akta
    Keselamatan Negara” dalam bentuk yang paling ganas dan tanpa
    berperikemanusiaan. Menurut E. Josephson
    (1968) seramai satu ratus orang saudagar telah dihukum dibakar hidup-hidup pada
    abad 16M. Dosa mereka adalah hanya
    membuat keuntungan dalam perniagaan.15b
    Gereja pada masa itu menganggap bahawa mencari keuntungan dalam
    perniagaan adalah haram. Satu ribu tahun
    sebelumnya Islam telah mengharamkan riba tetapi menghalalkan perniagaan
    (Al-Baqarah 2:275). Dalam masa
    perlaksanaan perundangan itu selama 375 tahun jumlah mereka yang dibakar
    hidup-hidup tidak kurang dari 340,000 orang.16
    Ada penulis Barat yang mencatatkan bilangan mereka yang terbunuh
    sepanjang zaman Renaisans berjumlah (angka akumulatif) seramai sepuluh juta.


    Padri (Pastor) Charles Chiniquy
    (1809-1888) dalam bukunya yang sangat menarik bertajuk ‘Fifty Years In The
    Church of Rome’ (Lima Puluh Tahun Dalam Gereja Rom) menceritakan sejarah
    perundangan Institusi Gereja Katolik Rom yang ganas serta zalim yang tidak
    mengikut ajaran ‘Bible’, sungguhpun Institusi Gereja berselindung sebaliknya.
    Padri Charles Chiniquy adalah seorang
    yang sangat istimewa kerana beliau sendiri adalah seorang Padri dalam
    Institusi Gereja Katolik Rom yang berdedikasi, bersunggug-sungguh bekerja untuk
    menegakkan ajaran yang di dapati di dalam Bible semasa beliau berada di dalam
    Institusi Gereja itu selama lima puluh tahun!.
    Beliau telah ikhlas bertujuan untuk menegakkan keadilan menurut ajaran
    ‘Bible’ bukan perundangan Institusi Gereja Katolik Rom. Sebab itulah beliau telah menerima pelbagai
    tekanan serta hukuman oleh bishop-bishop di Amerika Syarikat. Menurut pengalaman beliau (selama lima puluh tahun) mereka yang
    berautoriti di Rom iaitu Paus sebenarnya mementingkan politik Gereja Rom lebih
    daripada ajaran ‘Bible’, malah ajaran agama hanya digunakan sebagai alat
    sahaja.16a


    Menurut Chiniquy, Institusi Gereja Rom masih patuh hingga hari
    ini kepada arahan Gereja Rom yang berbunyi :


    “Semua
    kerajaan perlu berasaskan kepada kepercayaan Katolik dan Paus (Pope di
    Rom) sahaja adalah sumber perundangan yang sah serta maksum daripada sebarang
    kesalahan. Paus adalah penafsir unggal
    kepada hukum-hakam.”


    Sebagai perbandingan, terdapat di
    dalam perlembagaan Negara (Syiah Imamiyyah) Republik Iran masa kini Fasal 15
    berbunyi :


    “Kekuasaan atas negara dan umat
    selama Imam Mahadi ghaib (hilang), mudah-mudah Allah memperlekas kembalinya,
    dalam Republik Iran adalah ditangan ahli fikih yang adil dan taqwa ... dan seterusnya”16b


    Menurut Imam Dr. Musa Musawi (1992)
    seorang Imam Syiah yang bukan pelampau
    dari Iran dalam bukunya ‘A Critical
    Revision of Shi’ah’ telah berkata:


    “Konsep wilayah al-faqih” dalam
    kepercayaan Imamiyyah memberi kuasa mutlak kepada wakil IMAM yang ghaib untuk
    mentadbir politik, ekonomi militari dan hal ehwal sosial umat Islam”.16c


    Mengikut satu buku rujukan asas
    bagi Syiah Imamiyyah di Iran bernama Al-Kaafi oleh Al-Kulaini : Imam-Imam yang
    seramai dua belas itu mendapat perintah dan otoriti terus daripada Tuhan
    sambil mereka itu maksum dan bebas
    daripada sebarang kesalahan. Oleh itu Imam-Imam mempunyai kedudukan lebih
    tinggi daripada Nabi Muhammad s.a.w. dan mereka boleh membatalkan dan
    mendatangkan hukum-hakam yang baru yang wajib dipatuhi!


    Dalam buku “Al-Hukumah
    al-Islamiyyah” Imam Khomeini selaku presiden pertama Republik Syiah Iran
    berkata:


    “Bahawa imam-imam kita mempunyai
    maqam yang tinggi yang tidak sampai ke maqam tersebut oleh para Malaikat dan
    juga para Nabi dan Rasul Allah. (Hlm. 52). Para imam itu tidak lalai dan lupa.
    (Hlm. 7). Sesungguhnya ajaran para Imam
    adalah seperti ajaran-ajaran al-Quran untuk semua manusia di semua tempat
    hingga hari Kiamat.” (Hlm. 13).16d


    Ini bermakna konsep syura atau perundangan (bagi melantik
    wakil atau ketua seperti yang dianjurkan
    oleh Al-Quran 42:38 dan Al-Quran 3 : 159) diketepikan. Sebaliknya digantikan dengan konsep wilayah
    al-Faqih untuk melantik seorang ‘diktator mutlak’ atas nama Tuhan Yang Maha
    Esa’. Terselit dalam Fasal 15
    perlembagaan negara Iran itu ialah satu kepercayaan karut bahawa : “Imam
    al-Mahadi bernama Imam Muhammad Askari
    yang lahir pada 256H, (1000 tahun dahulu) masih hidup dan sedang menyorok di
    suatu tempat yang dirahsiakan. Konsep
    ketua agama yang ‘maksum’ dan konsep kuasa mutlak atas pengikutnya dalam ajaran Syiah Imam Dua Belas di Iran itu
    adalah hampir serupa dengan kuasa mutlak
    “Paus” (Pope) dalam ajaran Institusi Gereja Katolik Rom yang terlaksana hingga
    hari ini! Ia bertentang sekali dengan
    ajaran Al-Quran dan as-Sunnah.


    Kembali kepada buku Charles
    Chiniquy itu, beliau mencatatkan : “Institusi Gereja Katolik Rom telah membunuh
    berjuta-juta orang, mereka terang-terang mengatakan bahawa Institusi Gereja
    berhak untuk membunuh mereka yang menentang Gereja Rom. Perundangan yang anti sosial itu telah
    membunuh sepuluh juta penentang. Booth
    seorang penganut agama Katolik Rom telah membunuh Abraham Lincoln (Hlm.
    290).” C. Chiniquy juga mencatat rahsia
    yang diberitahu kepadanya oleh Presiden Amerika Syarikat, Abraham Lincoln
    sebelum presiden itu di tembak mati oleh
    Booth. Lincoln memberitahu kepadanya
    secara peribadi seperti : “Daripada permulaan peperangan saudara (di Amerika
    Syarikat) ada perhubungan yang rapi di antara Paus Rom dengan Jeff Davis
    (General pemberontak dari Selatan yang memerangi Utara). Perhubungan itu diketahui umum. Paus Rom dan Jesuits telah memberi
    pertolongan dan nasihat kepada Jeff Davis di darat dan di udara sekarang.”
    (Hlm. 299) “Pengikut padri-padri Mormon dan Jesuits adalah musuh ketat
    perlembagaan dan perundangan kita. Yang
    lebih bahaya adalah pengikut ‘Jesuits’ kerana mereka menyorokkan kebencian
    mereka di belakang persahabatan dan perkhidmatan bagi kebaikan awam. Mereka dilatih untuk membuat keganasan serta
    pembunuhan atas nama Tuhan”. (Hlm. 300).


    Zaman Institusi Gereja Rom adalah
    zaman di mana Gereja Rom membuat peraturan-peraturan
    dan tambahan-tambahan yang membebankan rakyat jelata dan juga menggalakkan
    rakyat menjadi rahib lelaki atau
    perempuan (nuns and monks) yang tidak
    berkahwin menjauhkan diri daripada masyarkat di biara. Kononnya ia adalah satu
    cara yang senang dan yang lebih cepat untuk masuk ke syurga dan selamat
    daripada api neraka nanti.
    Khurafat-khurafat Institusi Gereja serta kezaliman yang Gereja lakukan
    telah menjadi sebab utama bagi
    kemunduran Eropah selama 1000 tahun.
    Zaman kebangkitan Eropah (Renaisans) yang mengambil masa selama 300
    tahun (lebih kurang daripada abad 14 ke abad 17M) adalah sebenarnya merupakan
    suatu zaman di mana rakyat umum telah menentang keganasan dan kezaliman
    Institusi Gereja Katholik Rom. Zaman selepas Renaisans pula iaitu zaman moden Eropah, merupakan suatu
    zaman yang menolak sistem pemerintahan Institusi Gereja Katolik Rom dan
    kepercayaan-kerpercayaannya secara total serta mengagongkan akal dan
    pembangunan material. Dari itu lahirlah
    ideologi ‘sekularisme’ di Eropah yang membawa tanggapan bahawa berfalsafah
    lebih saintifik daripada beragama dan agama perlu dipisahkan daripada
    pentadbiran negara. Yang sebenarnya
    Institusi Gereja Rom telah banyak mencampur adukan amalan-amalan mulhid Rom
    serta pemikiran-pemikiran Yunani (Greek) ke dalam ajaran Nabi Isa.a.s. Di sebalik tabir pula pihak pemodal
    antarabangsa Yahudi Zionis telah mempergunakan zaman penolakkan agama itu untuk mengutarakan teori-teori atau
    pemikiran-pemikiran yang sesat seperti teori Darwin, teori sosial dan ekonomi
    seperti teori kaya dan miskin, teori konflik sebagai daya pengerak kejuteraan
    masyarakat, teori perkauman, dan kebangsaan serta ideologi sosialis dan
    liberal-kapitalis. Hampir semua
    pemikiran-pemikiran tersebut ditaja atas nama hak asasi dan keadilan manusia.


    Yang menjadi hakikat ialah pada
    zaman penjajah Eropah pada 1870 M hingga 1900M kerajaan Inggeris telah berjaya
    menambah hampir seramai 500 juta manusia di bawah pengaruh jajahannya dan
    kebanyakan umat yang ditindas itu ialah umat Islam. Selain dari itu berlaku pembunuhan bangsa
    yang dijajahinya seperti bangsa ‘Red Indian’ di benua Amerika Utara, bangsa
    ‘People of the Deer’ di Canada, bangsa ‘Aborigine’ di benua Australia, hingga
    ke tahap ‘genocide’ yang mengakibatkan bangsa-bangsa tersebut hari ini menjadi
    bangsa yang hampir lenyap. Perniagaan hamba abdi menjadi berleluasa semasa
    penjajahan Afrika. Bilangan bangsa kulit
    hitam yang dipindahkan ke benua Amerika Syarikat berjumlah lebih kurang 20 juta
    menurut Hennessy dalam bukunya : “Sins
    of the Fathers: A Study of the Atlantic
    Slave Traders. 1441-1807.”17 Lebih kurang 20% daripada mereka itu
    dianggarkan mati dalam perjalanan pemindahan dari Afrika ke Amerika di
    kapal-kapal dan bilik yang penuh sesak dan keadaan yang tidak sihat. Institusi Gereja Rom telah menyokong penuh
    isu perhambaan itu. Umpamanya Gereja mengisytiharkan bahawa : “Orang-orang Negro tidak ada hak dan orang
    berkulit putih wajib menghormatinya.”
    (Roman Catholic Chief-Justice Taney, in his Dred Scot Decision) (Hlm.
    288). Cara bagaimana hamba abdi itu diseksa masih boleh dilihat di Muzium
    Madame Tussaud’s di London masa kini.
    Apakah maksud mereka disebalik tabir mempamirkannya? Mungkin supaya kaum Negro tidak lupa dan
    sentiasa diingatkan kezaliman yang dilakukan oleh orang putih! Inilah rekod mereka yang menuduh bahawa
    hukum hudud Islam itu adalah zalim dan primitif. Bukankah hukum gantung dan hukum mati dengan
    kerusi elektrik lebih menyeksa daripada hukum pancung menurut kajian
    sains? Pakaian menutup aurat bagi
    wanita dituduh sebagai satu sistem yang menyekat kebebasan serta tidak adil
    untuk wanita. Malah mereka yang
    berideologi ‘humanisme’ membuat tanggapan bahawa perkahwinan adalah satu adat
    kuno dicipta oleh manusia kuno untuk menghambakan wanita. Apa yang terjadi masa ini ialah wanita sedang
    menjadi simbol seks digunakan dalam hampir semua iklan-iklan perniagaan. Wanita sebagai ibu dipandang sebagai tidak
    bernilai, justeru itu lahirlah fenomena keruntuhan keluarga, jenayah yang berleluasa,
    gay, lesbian, ‘single parents’, AIDS dan lain-lain.





    Gerakan Pembebasan Wanita (Feminisme)


    Di Amerika Syarikat pergerakan
    pembebasan (emansipasi) wanita pernah dipimpin oleh seorang wanita Yahudi
    bernama Betty Freidan (1963). Masa kini
    gerakan ini sedang menjadi-jadi di negara Amerika Syarikat, Eropah dan negara
    maju yang lain. Penyakit ini sedang
    melanda juga ke negara Islam dan dunia ketiga.
    Sungguhpun benar terdapat di dalam agama Yahudi, Kristian dan Hindu,
    unsur-unsur kezaliman kepada wanita tetapi ia merupakan suatu penyelewengan
    oleh penaja atau ketua-ketua agama berkenaan dan bukannya daripada agama Allah
    s.w.t. Yang menjadi masalah ialah
    isu-isu ketidakadilan wanita dalam agama tersebut dan yang dilakukan oleh seorang Muslim (bukan
    daripada ajaran Islam) digunakan untuk menolak semua agama! Mereka tidak mahu mencari atau mengambil tahu
    bahawa ada agama langit yang disampaikan oleh Rasul Allah yang terakhir Nabi
    Muhammad s.a.w. yang suci daripada
    sebarang kesalahan atau sebarang tambahan, demi untuk menegakkan keadilan Ilahi
    yang universal (menyeluruh) di bumi ini.
    Sebaliknya mereka berminat hanya untuk
    mengguna isu hak bagi tujuan yang batil.


    Media massa antarabangsa Yahudi
    Zionis masa kini kerap kali membuat diayah bahawa Islam adalah musuh utama
    Dunia. Mereka mendiayah bahawa Islam
    atau agama-agama ‘Fundamentalis’ sepertinya akan membawa kepada kemunduran dan
    keganasan. Mereka secara sistematis
    telah menanam pemikiran-pemikiran bahawa
    kaum Syiah (Imammiyyah) di Iran adalah contoh kaum fundamentalis dalam
    Islam. Dan Institusi Gereja Katolik Rom
    contoh kaum “Fundamentalis” di sisi Eropah.
    Walhal kedua-dua agama tersebut sebenarnya seharusnya boleh menjadi
    sebagai contoh bagaimana agama Ilahi telah diselewengkan untuk mengikut
    citarasa dan hawa nafsu para pendita kaum-kaum berkenaan sehingga ia telah
    menjadi agama bersifat ekstrimis dan pelampau.


    Yang penting kuasa di sebalik tabir
    media massa antarabangsa dan juga ramai kaum para intelek yang terpengaruh
    dengan diayah itu tidak berminat untuk bersusah payah mencari kebenaran
    Ilahi. Sebaliknya jika seseorang itu
    berusaha dengan bersungguh untuk mencari kebenaran, sudah pasti dia akan
    berjumpa dengan kebenaran Ilahi. Ini
    adalah sebagai satu janji yang pasti daripada Allah s.w.t. dengan syarat manusia mengguna akalnya dan
    bersikap terbuka.


    Terdapat di dalam buku
    “Protokol-protokol Cendekiawan Yahudi Zionis” berkata:


    “Hak kita terletak pada kekuatan
    dan kekerasan: Perkataan ‘hak’ adalah
    suatu fikiran khayal...” (Protokol 1, perenggan 12).


    “Perkataan “kebebasan”
    menyebabkan orang-orang menentang setiap kuasa, setiap pihak yang berkuasa
    bahkan Tuhan dan peraturan alam. Kerana
    itulah, apabila terbentuk kerajaan kita, kita mesti mengikis perkataan itu dari
    penghidupan manusia.” (protokol 3: perenggan 2 dari akhir).


    Baru-baru ini satu perjumpaan
    wanita sedunia diadakan di Beijing pada 4-15hb September 1995. Antara idea yang disarankan atas nama hak
    asasi wanita atau manusia ialah lesbian dan berzina adalah masalah hak asasi
    individu atau manusia. Homoseks dan lesbian adalah dianggap sebagai satu cara hidup bukan satu
    jenayah atau isu moral. Menurut Prof.
    Germaine Greer (1971M) seorang pemimpin Pergerakan Pembebasan Wanita: “Pembebasan wanita, jika berjaya akan
    memusnahkan keluarga bersistem patriarch (bapa sebagai ketua keluarga). Ia juga akan memusnahkan asas-asas negara
    ‘authoritarian’. Apabila itu terjadi,
    Marx (sosialisme) akan wujud sama ada mahu atau tidak mahu. Oleh itu mari kita melaksanakannya.”18 Menurut Lenin (1870-1924M): “Pemuda yang
    tidak berakhlak itu adalah pemberontak yang terbaik sekali.”19 Daripada kenyataan-kenyataan tersebut di atas
    adalah jelas bahawa mereka yang berkuasa disebalik tabir bertujuan untuk memusnahkan sistem
    berkeluarga dan mewujudkan generasi yang
    tidak berakhlak di seluruh dunia, untuk digunakan sebagai pemberontak, atau
    mewujudkan keadaan huru-hara dalam masyarakat.




    Pemikiran Humanisme dan Hak Asasi Manusia




    Pemikiran Sekularisme bolah membawa
    kepada ideologi Humanisme. Dalam buku,
    ‘Humanist Manifesto’ (Pengistiharan Humanis 2) 1972 diterbitkan oleh The
    Humanist,20 tercatat:


    “Kami menegaskan suatu peraturan umum yang
    boleh menjadi asas bagi tindakan yang bersatu... sesuai bagi keadaan semasa. Ia direka untuk masyarakat sekular di
    peringkat planet bumi.”


    Harold Ratton pengasas dan President
    ‘Persatuan Humanis’ di Boston Amerika Syarikat apabila ditanya:


    “Adakah ahli humanis percaya
    kepada Tuhan Maha Esa? Beliau menjawab,
    “Sememang kita percaya; Tuhan Yang Maha Agong itu adalah manusia. Humanis tidak tahu sebarang yang ada yang
    lebih agong darinya.”21


    Antara lima belas kepercayaan
    humanis yang dicatatkan ialah:


    “Alam Semesta tidak dicipta
    tetapi terjadi dengan sendirinya dan satu order ekonomi sosialis dunia perlu
    ditubuhkan..”22


    Dari segi Islam hak asasi manusia
    adalah hak yang dikurniakan oleh Pencipta Alam Semesta iaitu Allah s.w.t. Hak yang diberi oleh raja, penghimpunan,
    perundangan, kongres atau parlimen boleh ditarik balik, tetapi tidak ada
    institusi atau individu boleh menarik balik hak yang dikurniakan oleh Allah
    s.w.t. Semua Muslim dan pentadbir
    perundangan Islam perlu menerima dan melaksanakan hak asasi itu jika tidak,
    mereka dianggap sebagai yang zalim (5:45) atau fasiqun (5:47) atau kafirun (5:
    44).




    Masalah Hamba Abdi dari segi Islam




    Islam cuba menyelesaikan masalah
    hamba abdi yang sudah ada di negara Arab dengan menggalakkan mereka
    dibebaskan. Pembebasan hamba abdi
    dianggap sebagai pembayaran untuk
    menebus dosa dan bagi mendapat pengampunan sesuatu kesalahan, ia
    dipandang sebagai suatu amal yang baik sekali.
    A’isha r.a. (isteri Rasulullah s.a.w.) telah membebaskan 67 orang, ibn
    Abbas r.a. bapa saudara Rasulullah s.a.w. telah membebaskan 70 orang, Abd.
    al-Rahman bin Auf r.a. membeli seramai
    30,000 hamba dan membebaskan mereka.
    Sahabat-sahabat Nabi Muhammad
    s.a.w. telah membebaskan bilangan hamba abdi yang sangat banyak. Oleh itulah masalah hamba abdi telah
    diselesaikan dalam masa 40 tahun.
    Selepas itu hamba abdi dalam masyarakat Islam adalah daripada
    orang-orang tahanan akibat peperangan.
    Satu ribu tahun selepas itu iaitu pada abad 15 hingga 18, Eropah masih
    menjalankan ‘perniagaan’ hamba abdi berjumlah berjuta-juta orang. Pada abad 20-an ini tokoh-tokoh Barat Sekular
    Moden pula menuduh bahawa Islam menggalakkan perniagaan hamba abdi! Sungguhpun dalam perundangan Islam ada
    peraturan-peraturan bagi hamba abdi tetapi ia adalah untuk menjaga keadilan dan
    menyelesaikan isu semasa bukan untuk memperhambakan manusia. Isu perhambaan manusia masih wujud masa kini seperti di Kem Siberia
    (Rusia) atau di lain-lain tempat. Edward
    Graffin dalam satu pita video bertajuk
    ‘Survivor’ keluaran ‘American Media’,
    California (1990) menceritakan dengan bukti-bukti bergambar bahawa terdapat di sistem kem penjara di
    Siberia seramai lebih kurang dua puluh lima juta manusia telah menjadi
    pekerja-pekerja murah atau hamba di kilang-kilang besar perusahaan militari
    kerajaan. Kebanyakan mereka adalah orang tahanan politik.

    Hak Asasi Bagi Penerimaan Keadilan




    Firman Allah s.w.t. bermaksud:


    “Hai orang-orang yang beriman
    hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) kerana
    Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan
    janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum mendorong kamu untuk
    berlaku tidak adil, berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada taqwa
    (5: Cool.


    Yang penting di sini ialah seorang
    Muslim hendaklah berlaku adil kepada kawan dan musuhnya, iaitu kepada semua
    manusia. Manusia telah dibahagikan
    kepada berbagai jenis bangsa bukan untuk meninggikan darjat satu bangsa atas
    bangsa yang lain. Di Amerika Syarikat seorang ketua kaum Negro bernama
    Malcolm-X telah menganut agama Islam
    Sunni selepas beliau menunaikan fardhu Haji di Makkah al-Mukarramah. Dalam masa Haji itu, beliau telah melihat
    semua Muslim berpakaian seragam, mengelilingi ‘Kaabah’ bersama, bersembahyang
    di barisan yang sama. Darinya beliau
    telah mendapat kesedaran bahawa Islam Sunni sahajalah yang boleh menyelesaikan
    masalah perkauman di Amerika bukan melalui ideologi ‘Black’ Muslim yang diasaskan
    oleh Halijah Muhammad! Ideologi Black
    Muslim banyak menggunakan emosi dendam terhadap kaum kulit putih. Masjid-masjid dinamakan “Temples”. Di belakang Islam seleweng itu terdapat
    bukti-bukti bahawa musuh Islam bergerak mengutarakan ideologi ‘Black Muslim’
    sebagai suatu ‘decoy’ menghalang atau menyelewengkan mereka daripada agama yang
    sebenar! Martin Luther King ketua kaum
    ‘sosialis’ negro juga banyak membangkitkan isu ketidakadilan, isu miskin dan
    kaya. Di belakang ini juga terdapat
    tangan-tangan musuh menolongnya. Satu
    hari cuti am diistiharkan setiap tahun di Amerika Syarikat untuk mengingati
    ‘jasa-jasa’ Dr. Martin Luther King.
    Sebaliknya Malcom-X sentiasa diawasi dan diintip oleh badan siasat CIA
    Amerika Syarikat selepas beliau menunaikan fardu Hajinya di Makkah. Akhirnya beliau ditembak mati dan dipercayai
    dilakukan oleh badan sulit berkenaan.
    Riwayat hidup Malcom-X telah dirakamkan dalam bukunya bertajuk Malcom-X.


    Di Amerika Syarikat masa kini
    terdapat satu fenomena di mana ramai penduduknya sedang mencari-cari kebenaran
    Ilahi. Malangnya pihak pemodal elit
    antarabangsa (kebanyakannya dari golongan Yahudi Zionis) telah menyediakan bagi
    mereka pelbagai macam perangkap (decoy).
    Jika mereka mahukan cahaya Islam, beberapa bentuk perangkap disediakan,
    umpamanya dalam bentuk golongan Black Muslim, Syiah, Sufi Sesat dan
    falsafah. Golongan-golongan inilah
    diberi publisiti yang positif dan
    adakala negatif mengikut sasaran yang
    ditujukan. Pada waktu yang sama mereka menggalak kumpulan Hindu mistik,
    meditasi, agama okult atau mistik, Kabala, pertubuhan Rosicrusian, Freemason,
    New Age Group dengan cara publisiti yang tertentu dan halus. Melalui progam pendidikan seks di
    sekolah-sekolah kerajaan mereka menggalakkan amalan seks bebas dan pengguguran
    anak berselindung di belakang dasar hak asasi penuntut kepada ilmu pengenalan
    seks dan atas dasar untuk mengelakkan
    gejala yang tidak sihat berlaku!




    Menghadapi Cabaran Semasa




    Semua perkara yang penting yang
    seorang Muslim patut tahu untuk mengatur hayatnya dengan sempurna telah
    diberitahu Rasulullah s.a.w. Rasulullah
    s.a.w. telah bermula dengan memupuk akidah yang betul selama tiga belas tahun
    di Makkah sebelum menegakkan negara Islam di Madinah al-Munawarah. Memahami Islam dan maksud Islam adalah
    perkara asas yang perlu diutamakan. Semua rasul-rasul Allah sepanjang zaman
    bermula dengan mengubat penyakit masyarakat kaumnya dengan cara menyeru mereka
    kepada akidah atau tauhid yang betul.
    Mereka berjihad untuk mensucikan akidah tauhid kaumnya daripada
    khurafat, tambahan, dan bidaah.
    Prinsipnya ialah: hubungan
    manusia dengan Tuhannya mestilah dibetulkan terlebih dahulu, sebelum
    membetulkan masalah ketidakadilan sesama manusia: Rasulullah s.a.w. telah berjihad untuk
    mengikis khurafat serta amalan-amalan bidaah kaumnya khasnya dalam ibadah
    khusus iaitu dalam hal amalan untuk mendekati diri kepada Allah s.w.t. Oleh kerana adat resam yang telah tertanam
    kuat dalam masyarakat kaumnya maka baginda telah mendapat tentangan yang sangat
    hebat daripada mereka. Sabda Rasulullah
    s.a.w. bermaksud:


    “Kamu semua wajib berpegang teguh
    pada sunnahku dan juga sunnah Khulafur Rasyidin yang telah mendapat petunjuk setelah aku, berpegang
    teguhlah padanya dan gigitlah ia dengan gerahammu, jauhilah dirimu dari
    mengada-adakan suatu hal yang baru (dalam urusan agama), kerana yang demikian
    itu bererti bid’ah dan setiap perkara bid’ah adalah sesat.” (Hadis sahih at-Termizi).


    “Barangsiapa mengada-adakan
    sesuatu perbuatan dalam urusan agama setelah kami, maka perbuatan tersebut
    pasti ditolak (mardud).” (Hadis Bukhari
    dan Muslim).


    Masa kini terdapat banyak macam
    tambahan-tambahan dalam amalan masyarakat Muslim, separuhnya berat seperti
    bidaah dalam akidah yang boleh mengeluarkan mereka daripada golongan mazhab
    yang mu’tabar (Islam Sunni), seperti amalan yang dibuat oleh golongan Syiah
    Imam Dua Belas (di Iran), Muktazilah dan Batiniyyah. Dalam golongan mazhab muktabar (boleh
    diterima) seperti Mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali mungkin terdapat
    bidaah dalam bentuk kaifiyyah iaitu dalam bentuk cara untuk menunaikan sesuatu
    ibadah khusus dalam urusan agama. Ibadah
    itu disuruh, ada nasnya tetapi caranya tidak mengikut nas atau cara
    sunnah. Iaitu dalam mengamalkan ibadah
    khusus itu ada perkara-perkara yang diada-adakan. Tidak ada hadis yang kuat, lemah atau pun
    hadis palsu yang menyuruh atau menyokong amalan yang diadakan itu. Tambahan itu
    mungkin dibuat melalui ijtihad ulama yang kebelakangan dengan tidak ada
    sebarang sandaran nas. Ada pula yang
    membuat penambahan melalui proses qias sungguhpun penambahan itu bertentangan
    dengan nas yang ada. Bidaah ini dikenali dengan nama bidaah idhafiyyah (bidaah
    tambahan). Ada terdapat ulama-ulama yang
    menyokong bidaah-bidaah tersebut khasnya dari golongan ala sufi yang
    berpendapat bahawa penambahan itu adalah bidaah hasanah! Pendapat itu bertentangan dengan hadis sahih
    Rasulullah s.a.w. yang menyatakan bahawa segala amalan bidaah adalah ditolak
    seperti yang tersebut di atas yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Ada hadis yang menyatakan bahawa segala
    amalan bidaah adalah bertentangan dengan amalan Sunnah. Sabda Rasulullah s.a.w.:


    “Apabila perkara bid’ah dalam
    urusan agama berleluasa dilakukan oleh suatu umat setelah wafatnya nabi mereka
    sejumlah itu pulalah akan musnah Sunnah Nabi mereka.”


    Satu komen daripada para
    salafus-sholeh:


    “Bid’ah adalah lebih dicintai
    oleh iblis dibandingkan dengan dosa besar.
    Kerana orang-orang yang melakukan maksiat biasanya segera mohon
    keampunan (taubat) sedangkan orang-orang yang melakukan bid’ah tidak mau mohon
    keampunan.”


    Imam Malik (r.a.) telah
    berkata:23


    “Barangsiapa yang melakukan suatu
    bid’ah di dalam urusan agama, lalu ia berpendapat bahawa perbuatannya adalah
    baik, maka orang tersebut bererti telah mendakwa bahawa Nabi Muhammad s.a.w.
    adalah telah khianat dalam menyampaikan risalah.”


    Yang penting dalam perkara ini
    ialah kita perlu ditelitinya dengan baik supaya amalan kita yang sedikit itu
    boleh diterima dan tidak ditolak, kerana sangat banyak perkara yang wajib yang
    perlu dibuat telah ditinggalkan, sementara perkara yang tidak disuruh, dibuat
    dan diada-adakan.24


    Wa Allahu a’lam.





    RUJUKAN
    :



    1. Baharuddin Yatim et al. Islam, Al-Quran dan Ideologi Masa Kini. Pusat Pengajian Umum. UKM. Bangi. 1994. Hlm. 49


    2. Abdul Rahman Abdullah. Pengantar Ilmu Sejarah. Hlm. 41.


    3. Baharuddin Yatim et.al. Sains Menurut Persepktif Islam. Pusat Pengajian Umum. UKM. Bangi.
    1994. Hlm. 37.


    4. L Bounoure dalam Makalah
    ‘Advocate’. Khamis 8hb Mac 1984. Hlm.
    7.


    5. Richard Milton. The Facts of Life.
    Britain: Corgi Books, 1992.


    6. Dean R. Zimmerman. Evolusion : A Goldern Calf. Utah USA: Hawkes
    Publishing Inc. 1976. Hlm. II.


    7. Petikan D.R. Zimmerman. Op. Cit. drpd.
    H.G. Wells. A Short History of the World.
    The Thinkers Library, No. 6.
    London : Wells & Co. M.S. 333.


    8. Ann Wilson. Pavlov’s Children. USA : Emissary Publications : 1994. Hlm. 4.


    9. R.E. Mc Master. Cycles of War. Montana, USA:
    War Cycles Institute, 1978. Hlm. 134.


    10. Abul A’la Mawdudi. Human Rights In Islam. United Kingdom. The Islamic Foundation. 1980. Hlm. 15.


    11. Robert W. Lee. The United Nations Conspiracy. Los Angeles.
    Western Islands, 1981.


    12. Edward Griffin. The Fearful Master: A Second Look At The United Nations”. Los Angeles:
    Western Islands 1964.


    13. Robert Lee: Op.Cit. Hlm. 181.


    14. W.G. Carr. Pawns In The Game. Clearwater, Fla. 1958. Hlm. 180.


    15. Baharudin Yatim et.al. Islam, Al-Quran Dan Ideologi Masakini. Bangi.
    Pusat Pengajian Umum, UKM. 1994. Hlm. 229.


    15b. Emanuel M. Josephson. The Federal Reserve Conspiracy and
    Rockerfellers. N.Y. City. Chedney Press. 1968. Hlm. 3.


    16. Baharudin Yatim et.al. Ibid. Hlm. 229.


    16a. Charles Chiniquy. Fifty Years In The
    Church of Rome. Clackamas USA. Emissary
    Publications. Edisi 1985. Hlm. 284.


    16b. Muhammad al-Hasyimi. Hakikat Aqidah Syiah. Jakarta: Bulan Bintang 1989. Hlm. 13.


    16c. Imam Dr. Musa Musawi. A Critical Revision of The Syi’ah. Illinois, USA. The High Islamic Council of
    The Americas, 1992. Hlm. 92.


    16d. Imam Khomeini. Al-Hukumah al-Islamiyyah
    dan buku Syiah Imamiyyah Mazhab Ke-5.
    Bangi : Pusat Pengajian Umum. Ed.1996. Hlm. 107.


    16e. C. Chiniquy. Ibid.


    17. Hennessy, J.P. Sins of the Fathers. A Study of the Atlantic Slave Traders
    1441-1807. Weedenfeld and Nicolson, 5
    Winsley St. London.


    18. Germaine Greer. The Female Eunuch, (1971). Hlm. 329.
    Autoritarian bermakna yang menyokong taat setia kepada pihak yang
    berkuasa negara.


    19. W.G. Carr (1958). Op.Cit. Hlm. 126.


    20. The Humanist: September-Oktober 1973.


    21. Baharudin Yatim et.al. Islam Al-Quran Dan Ideologi Masa Kini. Bangi, Pusat Pengajian Umum. 1974. Hlm. 171.


    22. Chambers, Claire. The Siecus Circle. A Humanist Revolution. Massachusettes: Western Islands. 1977. Hlm. 54.


    23. Bida’ah Konsep dan Penyertaannya, oleh
    Dr. Salih ibn Fawzan, Terjemahan Baharuddin Ayudin, Cahaya Pantai (M) Sdn. Bhd.
    Kuala Lumpur 1994 diedarkan oleh Jamaah/Ihsan Kuala Lumpur. Hlm. 1, 2, 13 dan
    14.


    24. Maukif ahli as-Sunnah wal Jamaah min
    ahli Ahwa wal Bidaah. Oleh Dr. Ibrahim
    Amar Arrahili. Dlm dua Jilid. Tesis Doktorah Universiti Madinah al-Munawarah
    (1410H).

      Waktu sekarang Thu May 09, 2024 8:03 am